Click fraud – działania służące sztucznemu wywołaniu konieczności zwiększenia budżetu przeznaczonego na kampanię reklamową poprzez klikanie w link reklamowy konkurencji bez zamiaru korzystania z usług lub produktów, a także kliknięcia wynikające z zastosowania złośliwego oprogramowania lub przypadkowe. Click fraud jest działaniem nieuczciwym, któremu przeciwdziała wyszukiwarka Google, stosując boty weryfikujące poprawność kliknięć w reklamy.
Wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, podejmują działania w celu zwalczania Click fraud. Jednym z takich działań jest stosowanie botów weryfikujących poprawność kliknięć w reklamy. Boty te analizują ruch na stronach internetowych oraz sprawdzają, czy kliknięcia pochodzą od rzeczywistych użytkowników czy też są wynikiem działania złośliwego oprogramowania. W przypadku wykrycia nieuczciwych praktyk, wyszukiwarka może zablokować reklamę lub obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Skutki Click fraud są negatywne zarówno dla reklamodawców, jak i dla odbiorców reklam. Dla reklamodawców oznacza to zwiększenie kosztów kampanii reklamowej oraz zmniejszenie efektywności reklam. W rezultacie może to prowadzić do obniżenia pozycji reklamy w wynikach wyszukiwania, co z kolei wpływa na widoczność oferty. Dla odbiorców reklam Click fraud może skutkować obniżeniem jakości treści reklamowych, ponieważ reklamodawcy mogą być zmuszeni do ograniczenia wydatków na tworzenie wartościowych reklam. Ponadto, Click fraud może prowadzić do wzrostu nieufności wobec reklam internetowych, co negatywnie wpływa na ogólną efektywność kampanii reklamowych.