Wysiłek związany ze stworzeniem marki to dopiero początek – jako przedsiębiorca stoisz teraz przed znacznie trudniejszym zadaniem, jakim jest zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. Jak przebić się przez konkurencję, zbudować pozytywne skojarzenia oraz rozpoznawalność na poziomie branżowych liderów? Tego wszystkiego dowiesz się, czytając do końca ten poradnik. Sprawdź, czym jest brand awareness, zobacz, jak budować świadomość marki i przekonaj się, dlaczego to naprawdę istotne.
Termin brand awareness to nic innego jak świadomość marki, a więc jej rozpoznawalność w docelowych grupach odbiorców. Odpowiednio projektowane działania komunikacyjne oraz marketingowe sprzyjają kreowaniu tożsamości przedsiębiorstwa, co pozwala mu budować silną pozycję na rynku i skutecznie rywalizować z konkurencją.
Ważnym czynnikiem w kształtowaniu świadomości marek jest akcentowanie ich odmienności – aby stworzyć odpowiednie brand awareness, musisz więc wyeksponować podstawowe różnice pomiędzy Tobą a Twoimi konkurentami. W tym celu niezbędne jest zaprojektowanie odpowiedniej komunikacji, która pozwoli zbudować właściwe skojarzenia.
Powyższy schemat najłatwiej wytłumaczyć na przykładach. Rolex, czyli producent ekskluzywnych (a przy tym drogich) zegarków, kojarzy się odbiorcom z prestiżem, bogactwem i wysoką jakością. Z kolei samochody Mercedes dla wielu osób stanowią synonim luksusu, ale także nowoczesnych technologii i bezpieczeństwa. Pepsi to natomiast nawiązania do świetnej zabawy, wspólnych chwil w gronie najbliższych czy aktywności. Sam produkt, czyli gazowany napój, pozostaje w tym wszystkim nieco „na drugim planie”, ponieważ znacznie ważniejsze są skojarzenia, które wywołuje.
Bardzo często świadomość marki jest tak mocno zakorzeniona w odbiorcach, że dany brand staje się synonimem całej branży lub kategorii produktów. Przykład? Kto z nas chociaż raz nie użył określenia „adidasy”, mając na myśl obuwie sportowe, nawet jeśli chodziło o buty innej firmy?
Wiesz już, czym jest brand awareness – możesz jednak nie wiedzieć, że świadomość marki rozpatruje się na aż trzech różnych poziomach.
Rozpoznawalność przedsiębiorstwa stanowi wypadkową strategii komunikacyjnych realizowanych przez osoby odpowiedzialne za kreowanie świadomości wśród odbiorców. Jakie działania warto zatem wdrożyć, aby zbudować określone skojarzenia z marką?
Kanały społecznościowe to obecnie jedno z najważniejszych miejsc, w których możesz kreować oraz wzmacniać swój brand awareness. Nie musisz jednak zakładać konta we wszystkich dostępnych serwisach. Znacznie ważniejszy jest wybór odpowiednich platform – powinien być dopasowany do rodzaju prowadzonego biznesu oraz preferencji Twoich potencjalnych klientów. Sprawdzone sposoby na budowanie świadomości w social mediach to:
Kolejnym działaniem, które warto podjąć, aby stworzyć silną tożsamość marki, jest monitorowanie wzmianek o firmie, odpowiadanie na pytania czy prawidłowe reagowanie zarówno na pochlebne, jak i krytyczne opinie. W ten sposób zbudujesz trwałą relację z odbiorcami oraz poprawisz widoczność w sieci. Dzięki szybkiej, profesjonalnej reakcji użytkownicy zobaczą, że ich problemy są dla Ciebie istotne, co znacznie ułatwi zdobycie ich zaufania.
Budowaniu brand awareness sprzyja również kreowanie wizerunku eksperta – najłatwiej zrobisz to, dzieląc się wiedzą. Regularne publikowanie autorskich artykułów czy związanych z Twoją branżą poradników pomoże ci zaistnieć w świadomości odbiorców w roli eksperta. Pamiętaj jednak, że liczy się nie tylko wysoka jakość, ale także różnorodność contentu. Połączenie firmowego bloga z kanałem na YouTube oraz serią podcastów może okazać się doskonałą strategią marketingową.
Kolejnym krokiem na drodze do zbudowania upragnionego brand awareness jest udział w różnego rodzaju eventach: targach, szkoleniach czy konferencjach. Taka aktywność pozwoli Ci zaistnieć wśród konsumentów oraz zbudować rozpoznawalność w branży i znaleźć cenne kontakty. To również świetny sposób, by monitorować działania konkurencji, a może nawet nieco się nimi zainspirować.
Możesz też pomyśleć nad współpracą z influencerami, którzy staną się ambasadorami marki. Ich zasięgi i rozpoznawalność w grupie pokrywającej się z gronem odbiorców Twoich usług z pewnością pomogą Ci zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów.
Pamiętaj jednak, że nie wystarczy budować brand awareness – musisz też regularnie monitorować rezultaty swoich działań, aby wiedzieć, czy przyjęta strategia przynosi efekty. Standardowym narzędziem do tego przeznaczonym są ankiety popularności realizowane przez wyspecjalizowane firmy. Takie badania wiążą się oczywiście z określonymi kosztami, jednak dostarczą Ci konkretnych wyników oraz wniosków. Ważnymi aspektami przy badaniu świadomość marki są również:
W skutecznej analizie wszystkich powyższych elementów pomogą Ci darmowe oraz płatne aplikacje, takie jak Google Analytics, Google Search Console, Senuto czy Semstrom. Cennym wsparciem przy kreowaniu wizerunku firmy online będą również Unamo i Brand24 – to specjalistyczne narzędzia, stworzone do monitorowania oraz analizy tego, co mówi i pisze się o markach w internecie.
Nie ulega wątpliwości, że brand awareness to jeden z najważniejszych wskaźników pozwalających ocenić rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów. W szerszym ujęciu świadomość marki możesz wykorzystać także do oceny ogólnej kondycji Twojego biznesu. Pamiętaj, że raz przyjęta strategia może wymagać zmian, gdyż wiele branż ma swoją dynamikę – w niektórych niemal bez przerwy pojawiają się nowe firmy, podczas gdy inne spadają z rynku. Właśnie dlatego tak ważne jest, by regularnie monitorować pozycję marki w odniesieniu do konkurencji, a w razie potrzeby – modyfikować prowadzone już działania komunikacyjne lub wprowadzać nowe.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.