Jeszcze kilkanaście lat temu agencje reklamowe były praktycznie jedynymi instytucjami, które kreowały marketing i odpowiadały za promocję osób, marek czy produktów. Rozwój Internetu, w tym także nowych kanałów komunikacji i reklamy, zrewolucjonizował rynek, na którym pojawiło się wiele różnych innych podmiotów. Jednymi z tych najważniejszych są dziś agencje interaktywne. Sprawdź, czym zajmują się tego rodzaju firmy i czym różnią się od tradycyjnych biur reklamy. Dowiedz się, kiedy warto skorzystać z ich usług i jak znaleźć tę idealną zarówno do pojedynczego projektu, jak i długoterminowej współpracy.
O ile z wyjaśnieniem, czym jest agencja reklamowa, większość z nas raczej nie miałaby problemu, o tyle w przypadku agencji interaktywnych, nazywanych równie często agencjami SEO/SEM czy po prostu webowymi, znalezienie idealnej definicji pewnie nie byłoby już takie proste. W największym skrócie są to firmy zajmujące się szeroko rozumianym marketingiem cyfrowym, które swoim klientom pomagają budować rozpoznawalność, pozycję oraz wizerunek w przestrzeni Internetu.
Specjaliści pracujący w agencjach interaktywnych realizują szereg działań związanych z promocją w sferze online. Marketing cyfrowy stał się dziś jednym z kluczowych obszarów budowania marek, oferując szereg narzędzi takich jak SEO czy reklama w wyszukiwarkach. Zakres obowiązków agencji interaktywnej może obejmować zarówno poszczególne działania, jak i całościowe podejście do promocji w sieci. Do zadań z obszaru e-marketingu, które możesz zlecić ekspertom pracującym w takiej firmie, należą m.in.:
Wymienione powyżej czynności to zaledwie najpopularniejsze z wielu usług oferowanych przez agencje interaktywne, które dodatkowo oferują firmom szereg innych form wsparcia, np. tworzenie treści na strony internetowe czy projektowanie graficzne.
Warto dodać, że w wielu przypadkach najskuteczniejsze kampanie z obszaru marketingu cyfrowego to te, które łączą w sobie różne wymienione wyżej działania (np. marketing SEM + pozycjonowanie). Właśnie dlatego renomowane, duże agencje interaktywne zwykle oferują pełen zakres działań, zapewniając wsparcie najlepszych specjalistów.
Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi: agencja interaktywna skupia się na działaniach online, natomiast tradycyjne biura reklamy oferują przede wszystkim usługi offline. Podczas gdy pierwsze aktywnie wspierają swoich klientów w wymienionych wyżej działaniach z zakresu marketingu cyfrowego, drugie specjalizują się w reklamie tradycyjnej. Agencja reklamowa to miejsce, w którym możesz zamówić drukowane materiały promocyjne, zlecić produkcję szyldu lub baneru, a także wykonać firmowe gadżety. Przedsiębiorstwa tego typu często oferują również produkcję reklam do „starych” mediów: prasy, radia czy TV. Z kolei agencja interaktywna to przede wszystkim wsparcie w zakresie szeroko rozumianego e-marketingu.
Jeśli przy promowaniu swoich produktów lub usług przynajmniej w części wykorzystujesz Internet, agencja interaktywna jest dla Ciebie. Pracujący w niej specjaliści nie tylko zrealizują dla Ciebie określone usługi, ale przede wszystkim stworzą strategię promocji marki w sieci, włączając do niej działania, które w przypadku Twojego biznesu sprawdzą się najlepiej. Korzystając z usług agencji, unikniesz błędów charakterystycznych dla promowania marki w sieci na własną rękę. Zaoszczędzisz przy tym naprawdę sporo czasu oraz unikniesz ryzyka zmarnotrawienia budżetu reklamowego na nieprzemyślane i nieprawidłowe działania reklamowe.
Wiesz już, czym jest agencja interaktywna, jakie usługi oferuje i czym różni się od tradycyjnego biura reklamy. Czas sprawić, które aspekty są szczególne istotne przy wyborze firmy do współpracy w zakresie promocji marki w sieci.
Nieprzypadkowo na samym szczycie wszelkich rankingów agencji SEO/SEM w Polsce są firmy, które powstawały kilkanaście lat temu, wyznaczając standardy reszcie branży. Skoro firma przez lata utrzymuje się na topie w tak konkurencyjnej branży jak e-marketing, to znak, że warto jej zaufać.
Topowe agencje oferują pełne spektrum usług, dlatego mogą pochwalić się szerokim zapleczem najlepszych ekspertów. W skład takich zespołów zwykle wchodzą specjaliści od pozycjonowania, Google Ads, webmasterzy, graficy, analitycy czy doradcy klienta, co gwarantuje profesjonalne podejście do każdego projektu.
W marketingu – również tym internetowym – liczą się efekty. Dlatego każda czołowa agencja jest w stanie przedstawić Ci minimum kilka case studies potwierdzających jej skuteczność. Ważne, aby portfolio obfitowało w konkrety – powinna pokazać, jak dzięki jej działaniom dana firma uzyskała przewagę na rynku, o ile wzrosła sprzedaż jej usług czy jak zwiększył się ruch na stronie internetowej.
Współpraca z agencją to zwykle proces długofalowy, trwający od kilku miesięcy do nawet wielu lat. Warto mieć pewność, że prowadzone w tym czasie rozmowy i konsultacje ze specjalistami będą owocne i profesjonalne. Zwykle wystarczy kilka krótkich rozmów, aby stwierdzić, czy przyjęty przez agencję styl komunikacji odpowiada Twoim wyobrażeniom.
Skuteczna agencja interaktywna powinna pochwalić się odpowiednimi dowodami uznania – najlepiej ze strony branżowych ekspertów. Liczne wyróżnienia czy czołowe miejsca w prestiżowych rankingach również sporo mówią o jakości pracy wykonywanej przez firmy SEO/SEM.
Niezależnie do tego, w jakiej branży działasz, doświadczona agencja interaktywna może okazać się cennym wsparciem Twojego biznesu. Jeśli po przeczytaniu tego artykułu jesteś zdecydowany na współpracę, ale nie wiesz, od czego zacząć, skontaktuj się z nami! Z przyjemnością porozmawiamy o Twoich potrzebach i przedstawimy Ci naszą ofertę.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.