Czy wiesz, że w Polsce działa już ponad 50 tysięcy sklepów internetowych? Ta liczba regularnie rośnie i wszystko wskazuje na to, że e-commerce’owy trend będzie zyskiwał na sile. Przy regularnie zmieniających się przepisach związanych z prowadzeniem własnej firmy tym bardziej warto postawić na sprawdzone rozwiązania ułatwiające rozwój biznesu w internecie. Jednym z nich jest wykorzystanie content marketingu, który świetnie sprawdza się w sektorze B2C. Chcesz dowiedzieć się, gdzie prosto i skutecznie dodać treści w swoim sklepie? Koniecznie czytaj dalej!
Oczywiście, że tak!
Content marketing jest świetnym sposobem na efektywne dotarcie do potencjalnych klientów szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Chcesz wejść ze sprzedażą do świata online? A może prowadzisz już sklep w sieci, ale szukasz wydajniejszych sposobów na pozyskanie klienta, czyli pośrednio na dodatkowe oszczędności? Nadszedł czas na odpowiedzi! Myślę, że świetnie trafiłeś, bo już za chwilę pokażę kilka miejsc w sklepie internetowym, które powinny być wypełnione po brzegi dobrymi treściami!
Zacznijmy od często pojawiających się dylematów dla e-commerce’owych świeżaków. Czy argumenty: „Zawsze się da o czymś napisać!”, „Ale konkurencja prowadzi blog!”, „Słyszałem, że na mojej stronie musimy prowadzić blog!” powinny być brane na serio? Nie. Każde działanie marketingowe powinieneś zawsze poprzedzić odpowiednią analizą oraz wyznaczeniem celów. Jeśli Twoje plany są przygotowane na tip-top – w tym przede wszystkim oparte na researchu, liczbach, a także deadline’ach, wtedy powyższe pytania możesz potraktować po prostu jako kiepski żart. Jak coś robić, to dobrze. Jeśli wybierasz półśrodki, podpatrując tylko innych, to lepiej nie rób tego w ogóle. Tutaj nie zadziała słynne better done than perfect – w przypadku bloga niezbędna jest długofalowa strategia, a nie działania doraźne. Zmieniaj, ale stawiaj na ewolucję!
Przechodząc do szczegółów…
Dobrze prowadzony blog bierze udział w procesie budowania tematyczności strony. Rozbudowane treści pozwalają na pozyskiwanie ruchu zarówno z tzw. fraz na długi ogon (np. „Jakie buty do biegania latem wybrać?”), jak i osób mających sprecyzowane potrzeby zakupowe (np. „Buty New Balance Fresh Foam”). Takie działanie zwiększa możliwości docierania do szerszych grup docelowych. Obrazowo – to jak zarzucanie większej sieci na większym morzu.
Pamiętaj, że każda konwersja zwiększa czas przebywania użytkownika w Twoim sklepie internetowym. Na blogu powinieneś więc dodawać linki do opisywanych produktów, dzięki czemu możesz zyskać bezpośrednie przejścia do nich i potencjalne zakupy właśnie z artykułów. To wszystko wpływa pośrednio na:
Oczywiście pozycjonowanie jest tylko jedną stroną medalu, bo blog to świetny pomocnik w:
Zdecydowanie tak! No może z kilkoma „ale”… ;)
Jeśli w realizacji bloga postawisz na:
to na pewno szala przechyli się zdecydowanie na stronę pozytywnej odpowiedzi!
Nie oczekuj dzięki blogowi natychmiastowego wzrostu zysków i obrotów w sklepie. Nie idź drogą na skróty – ona może zadziała, gdy spieszysz się na autobus, który widzisz, gdy już nadjeżdża na przystanek, ale na pewno nie w marketingu internetowym. A w przyszłości postaw na recykling artykułów według zasady 110% – rozszerz teksty: dodaj nowe akapity, popraw to, co było już napisane. Zrób content jeszcze lepiej – umieść więcej fraz kluczowych i nagłówków, pokaż nowe zdjęcia, stwórz tabele, listy punktowane oraz numerowane. Bazuj na tym, co już jest na stronie!
Właściwości, wymiary, kolorystyka, materiał, fabryczne zastosowanie. Oczywiście tych parametrów w opisie produktów pominąć nie można – przecież Twoi kupujący muszą wiedzieć, że nie dodają do koszyka kota w worku. Jednak dlaczego dopiero kreatywne podejście do opisów produktów oraz opisów kategorii jest takie ważne i warto w nie zainwestować czas oraz pieniądze? Powodów jest sporo, ale poniżej zebrałem trzy, które uważam za dość nieoczywiste, ale jednocześnie kluczowe w skutecznym prowadzeniu działań contentowych e-sklepu.
Co mam na myśli? To, że masz alternatywę i nie uzależniasz się od jednej opcji aktualizacji treści, np. od bloga. Opisami produktów i kategorii budujesz tematyczność całej witryny, a nie tylko jednej podstrony. Warto więc zrobić tyle, ile tylko można, żeby zagospodarować jak najwięcej miejsc w sklepie, bo klienci pojawiają się w nim na różnych podstronach – czy to z wyszukiwarki, czy to z mediów społecznościowych lub innych odnośników.
Interesujesz odbiorcę, zatrzymujesz go na dłużej w sklepie. W zależności od świadomości Twojej marki, a także intencji internauty, potrzebne są różne rodzaje contentu oraz komunikatów. Tylko takie podejście sprawi, że teksty spełnią odrębne oczekiwania klienta. Dobre opisy produktów i kategorii wpłyną na jakość doświadczeń użytkownika, przekonując go do zakupów właśnie u Ciebie.
Nie działasz wyłącznie na tym poziomie, na którym jest konkurencja, ale podchodzisz do treści w sklepie bardzo odpowiedzialnie. Działasz równolegle na różnych podstronach, bo – jak dobrze wiesz – to właśnie przy opisie produktu znajduje się przycisk Kup/Dodaj do koszyka. ;)
Nie byłbym sobą, gdybym w takim artykule nie dał Ci kilku wskazówek dotyczących copywritingu pod opisy produktów i kategorii. O czym musisz pamiętać, gdy taka treść powstaje i ma być skrojona na miarę Twojego sklepu? Poniżej mała ściąga, bo o szczegółach dowiesz się w innych artykułach na blogu Grupy TENSE – zachęcam do odkrywania tej wiedzy!
Każdy dobry opis produktu i kategorii musi:
Okej, wiesz już, jak rozpocząć przygodę z blogiem oraz opisami produktów i kategorii w swoim sklepie. Co jeszcze możesz zrobić?
Główną rolę w sklepie internetowym odgrywają oczywiście produkty, które sprzedajesz – zdaję sobie sprawę, że nie stwierdziłem niczego odkrywczego. Jednak jak już wspominałem „z grubsza” – treści muszą znajdować się także na innych podstronach, żeby wspomóc pozycjonowanie, a także dać wartość dodaną użytkownikowi na różnych etapach lejka sprzedażowego. Tutaj możliwości jest naprawdę sporo, a dzięki ich wykorzystaniu będziesz o krok przed tymi, którzy je pomijają. Już spieszę z pomocą i wyjaśniam!
Stwórz centrum podstawowych informacji, które:
Opisuj grupy produktów od poszczególnych producentów, które oferujesz w swoim sklepie.
Dzięki takiej podstronie uzyskasz:
A potencjał na rozszerzenie opisów? Jeszcze jaki!
Tutaj również widzę same plusy, w tym przede wszystkim opcję na:
Budowanie profesjonalizmu i ekspozycja wartości firmy to podstawa również w sklepie internetowym. A dobrymi treściami szczególnie wzmocnisz właśnie employer branding!
Zadbaj więc o rozbudowywanie zakładek i dodawanie nowych treści (w zależności od specyfiki sklepu) na podstrony:
Pokaż znaczenie obsługi klienta w swoim sklepie i wychodź naprzeciw temu, czego będzie potrzebował użytkownik w związku z płatnością czy zamówioną paczką. Spisuj pomysły na stworzenie i uzupełnienie treści w zakładkach, takich jak np.:
Takie podstrony możesz dodać w stopce strony i tym sposobem wyjść naprzeciw użytkownikowi – pomagając mu w nawigacji po sklepie.
Zdobądź przewagę konkurencyjną online – wybierz skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych!
Content marketing to doskonałe narzędzie. Jednak sam fakt jego posiadania nie oznacza, że z góry umiesz dobrze się nim posłużyć. Analogia jest daleko idąca, ale… bardzo prosta. Nieumiejętne prowadzenie bloga, stworzenia słabych opisów produktów, brakujące informacje w FAQ lub na podstronach brandingowych mogą wyrządzić Ci krzywdę. Bądź więc ekspertem we własnej dziedzinie, ale w przypadku marketingu internetowego i content marketingu zaufaj lepszym od siebie. To tak, jak z Twoimi klientami – przecież wybierają właśnie TWOJE produkty i usługi, a nie sami szyją sukienki! :)
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.