Marketing, kampanie promocyjne, wizerunek, pozycjonowanie – te pojęcia kojarzą się zazwyczaj z radosnymi przedsięwzięciami, służącymi wzmacnianiu marki i nawiązywaniu mocnej relacji z konsumentami.
Istnieją jednak segmenty rynku, których codzienność nie do końca wpisuje się w wyłącznie pozytywne emocje, a więcej w takich miejscach zadumy, refleksji, nierzadko smutku. Przykładem jest m.in. branża funeralna, która z jednej strony wspiera swoich klientów w najtrudniejszych decyzjach i momentach w ich życiu, a z drugiej – jest aktywnym przedsiębiorstwem. Jak promować szeroko pojętą działalność zakładów pogrzebowych w sieci? Czy w przypadku branży funeralnej wypada w ogóle mówić o pozycjonowaniu albo reklamie? Gwarantuję Ci, że pytania te z pewnością nie zostaną wyłącznie retoryczne.
„Na tym świecie pewnie są tylko śmierć i podatki” napisał w XVIII wieku Benjamin Franklin. Choć jest to jedna z najbardziej banalnych życiowych prawd, temat przemijania czy końca ludzkiej wędrówki często spycha się na dalszy plan, odsuwa go od siebie i traktuje jako odległą perspektywę. Jako społeczeństwo nie lubimy tematyki związanej ze śmiercią: mówienie o niej, oglądanie jej albo kontakt z nią powodują mocny dyskomfort, dlatego często jest traktowana jako tabu.
Tymczasem z wielu względów nawet najbardziej wrażliwi z nas prędzej lub później muszą zmierzyć się ze wszystkim, co związane z ludzkim kresem. Coraz szybciej starzejące się społeczeństwo, choroby przewlekłe, zjawiska i okoliczności wpływające negatywnie na ludzkie zdrowie i życie, a przede wszystkim: naturalnej kolei rzeczy. To wszystko dotyczy każdego.
Samo podejście do kwestii związanych z pochówkiem oraz wszelkimi zagadnieniami formalnymi znacznie zmieniało się również na przestrzeni wieków. Nie ulega jednak wątpliwości, że bez względu na umiejscowienie w historii zakończenie ludzkiego życia zawsze miało swój określony sposób celebracji i wiązało się z konkretnymi zwyczajami. Dziś branża funeralna ma swoich przedstawicieli w większości miejsc w Polsce i oddaje do dyspozycji klientów cały wachlarz usług i produktów pogrzebowych/okołopogrzebowych.
Rynek ten jest wypełniony po brzegi: różnorodnymi markami, rozwiązaniami, opcjami i specjalnymi pakietami, które mają zapewnić godny pochówek. Każdego roku odbywają się targi poświęcone rozwojowi i nowinkom w branży funeralnej, bo jak większość przedsiębiorstw domy pogrzebowe potrzebują ciągłego rozwoju. Zakres działalności zakładów albo firm współpracujących z nimi coraz rzadziej ogranicza się wyłącznie do wąskich specjalizacji jak np. możliwości transportu ciała, wyboru trumny, kwiatów czy stroju dla zmarłego. To w dużej mierze profesjonalnie i prężnie funkcjonujące firmy, za którymi stoją ludzie mający świadomość, jak ogromne jest zapotrzebowanie właśnie na taką kompleksową działalność w obecnych czasach.
Jeżeli jesteś przedstawicielem tego segmentu rynku, doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że tak duże nasycenie rynku niesie ze sobą szereg wyzwań. Jak się wyróżnić? Jak przekonać potencjalnego klienta, żeby z kilku zakładów pogrzebowych funkcjonujących na terenie małego miasta wybrał właśnie Twoją działalność, mimo że okoliczności, w których musi dokonać wyboru, są dla niego niekomfortowe? Konkurencja bywa bardzo aktywna, chętnie sięga po tradycyjne metody reklamy i opiera się na marketingu szeptanym… Dlatego szansą jest internet, który branża funeralna tak naprawdę dopiero odkrywa.
Ze względu na to, że warunki funkcjonowania zakładów pogrzebowych, kamieniarskich czy też producentów akcesoriów niezbędnych do pochówku są specyficzne i lwia część codziennych obowiązków opiera się na emocjach, działalność firm z branży funeralnej w sieci jest mocno ograniczona.
O ile dosyć łatwo można znaleźć strony internetowe pełniące raczej funkcję rozszerzonych wizytówek, o tyle trudno poszukiwać witryn mających aktualny, użyteczny, potrzebny w trudnym czasie poradnik: od czego tak naprawdę zacząć organizację uroczystości pogrzebowych, jak przez nie przejść.
Równie problematyczna jest weryfikacja wizerunku wielu przedstawicieli branży funeralnej za pomocą social mediów albo profilu firmy w Google (dawniej GMF). Dlaczego? Często nie z niechęci, a z niewiedzy oraz nieśmiałości. Tu wracamy do wspomnianych już kilkukrotnie specyficznych uwarunkowań prowadzenia działalności w tym segmencie rynku. Trudno zachęcać do zapoznania się z zawartością strony internetowej, gdy po drugiej stronie dzieje się ludzka tragedia.
Nie warto jednak z tego rezygnować, bo osoby korzystające z usług zakładów pogrzebowych są coraz młodsze albo zwyczajnie ich pierwszym źródłem informacji jest internet. Kluczem do przełamania się i spróbowania aktywnej obecności w sieci mogą okazać się dla Ciebie złote zasady promowania branży funeralnej online. Dzięki nim Twój przekaz – nawet jeśli reklamowy – będzie dopasowany do sytuacji.
Zrozumienie, próba postawienia się na miejscu drugiej osoby w trudnych chwilach mają ogromne znaczenie. Tak jak w rozmowach bezpośrednich, tak i w świecie online warto w przekazie skupić się na empatii. Spróbuj wyobrazić sobie, jak czuje się osoba w danej sytuacji:
Oparty na empatii content (np. w formie storytellingu) może być niezwykle pomocny przy budowaniu relacji z klientem.
Wykonując swoje obowiązki każdego dnia, w łatwy sposób możesz ulec tzw. klątwie wiedzy, czyli poczuciu, że większość wykonywanych przez Ciebie czynności, tajniki Twojej działalności (również z punktu widzenia formalnego) są jasne dla Twoich klientów. Nic bardziej mylnego! Nawiązując do empatii: spróbuj spojrzeć na Twoją zawodową rzeczywistość z dystansu i zastanów się, czy na pewno obszar funkcjonowania Twojej firmy jest tak transparentny i zrozumiały dla wszystkich?
Komunikacja w sytuacjach, w których to emocje grają pierwsze skrzypce, nie należy do najłatwiejszych, więc warto zadbać o odpowiedni ton. Zwłaszcza w internecie, gdzie odbiorca musi wyobrazić sobie tego, kto do niego „mówi”, bo przecież nie prowadzi dialogu z żywym człowiekiem. Dobrze jest się zastanowić, czy charakterowi marki będzie bliższy formalny czy nieformalny ton. To najlepiej rozstrzygnąć na podstawie analizy grupy docelowej, oferowanej wartości, jakości usług itp.
Im prostsze w konstrukcji, bardziej zrozumiałe i nieprzekombinowane zdania, tym lepiej. Twoi odbiorcy często potrzebują sprawdzonej informacji na „tu i teraz”, więc nie warto stawiać przed nimi oczekiwań, że coś doprecyzują na własną rękę. Czasem lepsze jest wrogiem dobrego, dlatego lepiej skupić się na prostym (ale nie prostackim!), schludnym i czytelnym przekazie. To samo dotyczy wszelkiego rodzaju grafik, zdjęć i banerów.
Kojarzysz uczucie, które towarzyszy Ci, gdy strona otwiera się zbyt długo, ikonki zasłaniają Ci widok, menu nie jest intuicyjne? Dokładnie tak samo mogą czuć się potencjalni klienci, którzy odwiedzają Twoją stronę i nie spełnia ona ich oczekiwań. Jeżeli dołożymy do tego emocje towarzyszące wydarzeniom, dezorientację – Twoja oferta, nawet ta najlepsza, może zostać zdyskwalifikowana. Dobry audyt UX i przygotowanie witryny w taki sposób, żeby była łatwa w obsłudze dla użytkowników, to podstawa, jeżeli chcesz prowadzić nowoczesny biznes obecny również w internecie.
Marketingowcy i osoby związane z biznesem online nie pamiętają już chyba czasów, w których promowanie działalności nie wymagało dobrze opracowanego procesu pozycjonowania. Sieć dziennie przeszukują miliony użytkowników mogących potencjalnie stać się klientami, dlatego warto zadbać o proces związany z SEO również w branży funeralnej.
Pozycjonowanie strony internetowej, czyli dbałość o pojawianie się na możliwie najwyższej pozycji w wyszukiwarce, jest o tyle ważne dla m.in. zakładów pogrzebowych, kamieniarskich itd., że pozwala być o krok przed konkurencją.
Działasz w średniej wielkości mieście, gdzie jest około 10 firm pogrzebowych? Odpowiednio prowadzone pozycjonowanie lokalne strony Twojej firmy sprawi, że zwiększy się prawdopodobieństwo natrafienia na Twoją witrynę przez osobę, która potrzebuje wsparcia w organizacji pogrzebu.
Ponieważ pozycjonowanie polega na przemyślanej strategii składającej się z wielu elementów: copywritingu, linkowania, szeregu zabiegów zarówno na witrynie, jak i poza nią, możesz skorzystać z usług agencji SEO. Eksperci dobiorą rozwiązania adekwatne do Twojego biznesu.
Reklamy PPC (z ang. pay per click, płatność za kliknięcie) to obecnie jedna z najpopularniejszych formuł promowania w sieci i dobre rozwiązanie dla firm z branży funeralnej. Można wykupić je w różnych przestrzeniach internetu, działają „natychmiastowo”. Są subtelne, ich przekaz można stosunkowo łatwo dostosować do wymagań grupy docelowej, marka ma możliwość decydowania o ich umiejscowieniu (np. czy linki/grafiki mają się wyświetlać w ramach wyników wyszukiwania, a może w sieci reklamowej w przypadku Google Ads).
Ogromną zaletą reklam PPC – prócz konkretnych zasad rozliczania – jest precyzyjność, ponieważ ich wyświetlanie w dużej mierze wiąże się z wpisywaniem konkretnych fraz.
Dostarczenie użytecznych, unikatowych i dostosowanych do potrzeb odbiorców treści to główny cel przyświecający content marketingowi. Ponieważ z założenia opiera się on na zasadzie human-first, czyli postawienia człowieka, jego uczuć i pragnień w centrum zainteresowania, jest to pozycja obowiązkowa w strategii promowania dla firm z wymagającego segmentu funeralnego.
Założenia marketingu treści możesz realizować m.in. za pomocą bloga firmowego, który z jednej strony pozwoli wyczerpać wiele trudnych, zawiłych procesów organizacyjnych związanych np. z zaplanowaniem uroczystości pogrzebowych, niezbędnych formalności ważnych z punktu widzenia klienta, a z drugiej – da Ci możliwość zbudowania wizerunku eksperta, czyli przysłuży się kreowaniu marki Twojego przedsiębiorstwa.
Kolejnym elementem pozwalającym na realizowanie content marketingu są artykuły sponsorowane. To propozycja, którą powinieneś rozważyć, zwłaszcza gdy dopiero rozpoczynasz swoją działalność. Poprzez publikacje m.in. w lokalnych serwisach grupa docelowa zyska możliwość poznania najważniejszych wyróżników Twojej oferty, a także misji czy wizji brandu.
Dobry content marketing oprócz zalet wizerunkowych niesie ze sobą pozytywny wpływ na proces pozycjonowania. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!
Mimo trudnego tematu, z jakim na co dzień zmaga się branża funeralna, nie oznacza to, że powinna ona rezygnować z promowania swojej działalności. Nawet przy tak delikatnych kwestiach, jak śmierć, przemijanie, ludzie poszukują jakościowych usług, które ułatwią przejście przez traumatyczne wydarzenia i zapewnią najbliższym należyty szacunek.
Rozwijaj swój biznes na podstawie empatii, zrozumienia i korzystaj z wiedzy profesjonalistów, a zobaczysz oczekiwane efekty.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.
Social media w branży funeralnej – tak czy nie?
O tym, że media społecznościowe pełnią ważną funkcję w dzisiejszych realiach, nie trzeba nikogo przekonywać. Dotyczy to życia prywatnego, jak i biznesu. Jednak czy prowadzenie Instagrama/Facebooka jest marketingowym must have w każdej branży? Tu czas na ulubione powiedzenie marketerów: to zależy.
W przypadku segmentu funeralnego warto, żeby marka zbadała wszystkie „za” i „przeciw”. Social media kierują się swoimi prawami: nierzadko konieczne jest specyficzne poczucie humoru, dystans, podążanie za trendami. Jeżeli charakter „socjali” jest odległy od charakteru marki, lepiej przeznaczyć zasoby na pozycjonowanie i jakościowy content na stronie internetowej. Osoba odpowiedzialna za rozwój tych kanałów powinna mieć dobrze zbadane preferencje komunikacyjne grupy docelowej i wiedzieć, co chce jej przekazać, jaki jest cel obecności na danej platformie. Widać to najlepiej po najpopularniejszych profilach poświęconych branży funeralnej m.in. kultowego już Zakładu Pogrzebowego A.S. Bytom, którego istnienie – choć wyłącznie satyryczne – nadało pewien kierunek innym firmom. W branży funeralnej do świadomości odbiorców przebije się wyłącznie brand z pomysłem i jasno określonym celem.