Algorytm wyszukiwarki Google można porównać do sędziego, który strony posiadające wartościowy content „nagradza” wysoką pozycją, jednocześnie „karząc” witryny ze złej jakości treściami. Ten swoisty kodeks przewiduje rozmaite wymiary kar – od obniżenia pozycji, poprzez czasowe wyindeksowanie z wyszukiwarki, aż po całkowite usunięcie domeny z wyników. Postępowanie dowodowe prowadzone jest tu przy udziale algorytmów E-A-T oraz YMYL.
Sprawdź, co kryje się pod tymi tajemniczymi skrótami i dlaczego musisz dostosować do nich swoje SEO, jeśli celujesz w topowe pozycje w wynikach wyszukiwania!
Jeśli czytając powyższy nagłówek, myślisz już o ulubionej pizzy, mamy złą wiadomość: E-A-T, choć kojarzy się z „eat”, nie ma nic wspólnego z jedzeniem. EAT to dla Google synonim jakości strony internetowej. Skrót pochodzi od trzech podstawowych wartości definiujących dobry content.
Być może wiesz już, że jakość i użyteczność witryny to obecnie jedne z głównych czynników rankingowych, uwzględnianych przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak zasada E-A-T jest istotna nie tylko z uwagi na SEO Twojego serwisu, ale przede wszystkim – z punktu widzenia dobra użytkowników sieci.
Przeczytaj również: Zlecasz działania SEO? Zobacz, dlaczego i jak monitorować pozycje serwisu w Google!
Zarówno EAT, jak i YMYL, którego omówienie znajdziesz niżej, to dwa ciężkie działa, które Google wytoczyło w walce z propagatorami fake newsów, internetowymi oszustami czy stronami, których celami są manipulowanie oraz dezinformacja w sieci. Tego rodzaju strony, ze względu na swój sensacyjny wydźwięk, często generują spory ruch i są szeroko linkowane, co pomaga im zdobywać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
„Your Money Your Life” – to naprawdę brzmi jak tytuł kolejnego hitu hollywoodzkiego kina akcji lub nazwa albumu którejś z gwiazd hip-hopu z Zachodniego Wybrzeża. W rzeczywistości powyższa fraza oznacza algorytm stosowany do oceny stron poświęconych istotnym dla naszego codziennego życia kwestiom. To m.in. witryny o zdrowiu, edukacji, finansach, prawie, nauce, a także innych zagadnieniach, w których obszarze nierzetelne i niesprawdzone treści związane z:
mogą poważnie zaszkodzić zdrowiu, życiu oraz bezpieczeństwu użytkowników Internetu. Prowadząc stronę o tematyce, która może podlegać ocenie YMYL, musisz zwracać jeszcze większą uwagę na jakość treści na niej publikowanych.
Poniżej zebraliśmy najważniejsze wskazówki dotyczące tych elementów, o które musisz zadbać, aby Twoja strona została przez Google pozytywnie zweryfikowana pod kątem E-A-T oraz YMYL.
Wiesz już, co to jest YMYL, jak działa E-A-T, dlaczego są ważne i co robić, by Twoja strona spełniała ich wymogi. Na koniec warto wspomnieć jeszcze o działaniach, które mogą negatywnie wpłynąć na wiarygodność Twojego serwisu. Google w swoich wytycznych zdecydowanie przestrzega twórców stron i treści przed:
Powyższe zasady nie są jednak niczym nowym, jeśli chodzi o skuteczne i zgodne z aktualnymi standardami pozycjonowania działania SEO. Jeśli przy prowadzeniu swojego serwisu zwracasz uwagę na wysoką jakość publikowanych treści, spełnienie wymogów EAT oraz YMYL nie będzie dla Ciebie żadnym problemem.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.