Według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego udostępnionych redakcji „Rzeczpospolitej” w 2022 roku z ofert biur podróży skorzystało łącznie ponad 6 milionów klientów. Liczba ta jest dowodem na to, że rynek turystyczny podnosi się po trudnych doświadczeniach z pandemicznego roku, a turyści (mimo ciągłych wyzwań finansowo-gospodarczych) coraz chętniej wybierają zorganizowany wypoczynek.
Tylko jak trafić do nich z ofertą, zwłaszcza gdy prowadzi się lokalne, rodzinne biuro podróży na terenie małego miasta? Który rodzaj promocji przyniesie satysfakcjonujące wyniki, gdy nie dysponuje się dużym budżetem reklamowym pozwalającym na sponsoring w mediach czy spoty telewizyjne? Jeżeli jesteś przedsiębiorczynią/przedsiębiorcą poszukującą/poszukującym sprawdzonych alternatyw – dobrze trafiłaś/trafiłeś! Dziś zdradzę Ci kilka patentów na promocję biura podróży w świecie online.
Konkurencja w branży turystycznej jest niemała. Przedsiębiorstwa obecne na rynku prześcigają się w tworzeniu nowych rozwiązań, propozycji, każdego roku powstają nowe firmy. Biura podróży obecne na rynku od lat stają przed wyzwaniem przebicia ofert nie tylko największych, medialnych graczy, ale i prywatnych osób zajmujących się organizacją wypoczynku na mniejszą skalę.
Sukcesywne powiększanie się segmentu turystycznego jest jednak naturalnym zjawiskiem. Zapotrzebowanie na profesjonalne usługi turystyczne nie maleje. Społeczeństwo coraz więcej czasu spędza w pracy, różnorodne aktywności pochłaniają lwią część dnia każdego z nas. Zaplanowanie urlopu (zwłaszcza dla pełnej rodziny, nie wspominając o wspólnym wyjeździe w jeszcze większym gronie) to prawdziwe wyzwanie. Dlatego lepiej wydelegować to zadanie innym, doświadczonym osobom, które zadbają nawet o najmniejszy detal udanego wypoczynku.
Żeby jednak przyciągnąć potencjalnego klienta, w świecie sporej turystycznej konkurencji, trzeba się postarać. Powtarzalne, niczym niewyróżniające się oferty i nijakie biura podróży mają niewielkie szanse na zdobycie odbiorcy. Nie chodzi o wymyślne, wysokobudżetowe kampanie albo nieustanne zalewanie grupy docelowej kolejnymi mailingami. Dziś o wiele cenniejsze są personalizacja, umiejętność przewidywania potrzeb i autentyczny wizerunek. To one sprzyjają zainteresowaniu, a w efekcie – nawiązaniu relacji, która zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferty.
Prowadząc biuro podróży, podczas tworzenia propozycji dla potencjalnych zainteresowanych, skup się na tym, czego poszukują, o co pytają. Postaraj się, żeby kierunki podróży i baza noclegowa odpowiadały Twojej grupie docelowej (jej zbadanie i określenie to podstawa!) – to one powinny stanowić trzon całej oferty, być flagowymi produktami, na bazie których staniesz się ekspertem.
Nie zapomnij o wyróżnikach: jeżeli możesz zapewnić atrakcję czy sposób zwiedzania, których nie ma żadne inne biuro podróży, koniecznie je uwzględnij. Konsumenci podczas spędzania urlopu często poszukują nowości, niestandardowych wrażeń, wyjątkowych okoliczności przyrody. Wszystko, co może odróżnić wypoczynek od zwykłej codzienności, przyciągnie ich uwagę.
Przygotowując ofertę, postaraj się zrobić to w formie opowieści (storytellingu). Pokaż najważniejsze korzyści, jakie zyska klient, wybierając Twoją ofertę.
Skupienie się na konkretnych potrzebach podczas budowania oferty Twojego biura podróży to ważny element wpływający na wizerunek firmy wśród odbiorców. Transparentna marka słuchająca klientów, zaangażowana, kierująca się misją i etycznymi zasadami podczas organizacji wypoczynku jest synonimem udanego urlopu w zgodzie z wartościami, jakimi kierują się konsumenci. Jeżeli dodamy do tego prostą, zrozumiałą komunikację – masz szansę na wyróżnienie się spośród setek biur podróży obecnych na rynku.
Dziś Twoi potencjalni klienci są obecni głównie w internecie. Przeglądanie ofert biur podróży ma miejsce przede wszystkim w wolnej chwili podczas jazdy komunikacją miejską, u fryzjera czy pomiędzy kolejnymi spotkaniami. Właśnie dlatego warto dobrze zaplanować działania związane z marketingiem internetowym, które dziś można uznać za podstawę wszelkich inicjatyw promocyjnych. Jakie kanały wybrać?
Proces SEO nie jest typową aktywnością promocyjną, natomiast w obecnej rzeczywistości to konieczność, bez której trudno zbudować odpowiednią widoczność w sieci.
Pozycja strony internetowej w wyszukiwarce ma ogromny wpływ na decyzję klientów: wielokrotnie udowodniono, że internauci klikają chętnie w linki znajdujące się na 1-2 stronach w Google. Żeby uzyskać taki wynik, nie wystarczy jedynie stworzyć witrynę oraz opatrzyć ją przypadkowymi tekstami. Potrzebny jest zaplanowany, profesjonalny proces pozycjonowania realizowany za pomocą odpowiedniego audytu, copywritingu, linkowania, działań bezpośrednio na stronie i poza nią (on site/off site).
SEO sprawdza się szczególnie w przypadku małych i średnich biznesów, funkcjonujących głównie lokalnie. Siłą takich biur podróży jest bliskość w relacji z odbiorcami oraz dobra znajomość często specyficznego rynku, które w połączeniu z dobrymi praktykami pozycjonowania lokalnego (m.in. poprzez stosowanie lokalnych fraz kluczowych oraz prowadzenie profilu firmy w Google, czyli dawnej wizytówki Google Moja Firma) mogą realnie przełożyć się na konwersję, czyli np. zakup konkretnej wycieczki.
Marketing treści jest uznawany za jeden z najważniejszych elementów strategii promocyjnej marki. Jest przy tym również dosyć ekonomiczny, ponieważ można wykorzystać do realizacji planu contentowego wiele własnych kanałów marki. Doskonale odnajduje się w wielu branżach – również turystycznej. Dla biura podróży dobrze dobrany, odpowiadający na potrzeby odbiorców content to sposób nie tylko na wzmocnienie procesu pozycjonowania, o którym pisałam wcześniej, ale przede wszystkim na dotarcie do faktycznie zainteresowanych ofertą klientów.
Treści świetnie wspierają SEO, pod warunkiem że są dostosowane do algorytmów przeglądarki. Niezwykle pomocny jest blog firmowy, na którym umieścisz wpisy z ekspercką wiedzą dotyczącą bezpiecznego i świadomego podróżowania, atrakcyjne poradniki poświęcone zwiedzaniu konkretnych krajów, informacje o aktualnościach „z życia” Twojego biura podróży. Warto zainwestować w content publishing, który doskonale łączy kwestie link buildingowe z kreowaniem pozytywnego wizerunku biura w sieci. Artykuły sponsorowane publikowane na dobrej jakości portalach z jednej strony wzmocnią widoczność oraz autorytet Twojej witryny, a z drugiej – zbudują świadomość istnienia marki. To szczególnie ważne w kontekście dużego nasycenia konkurencją i rozpoznawalnymi, dużymi brandami.
Content możesz dystrybuować również za pomocą social mediów! Sprawdzą się przede wszystkim:
Możliwości przy realizacji założeń contentowych jest wiele i tak naprawdę w dużej mierze ograniczyć może Cię jedynie własna wyobraźnia. W przypadku biur podróży dobrze jest sprawdzać, jaki content serwują inne podmioty z tego segmentu rynku, szukać wyróżników czy przeprowadzać burze mózgów z zespołem.
Content marketing, żeby przyniósł zyski, powinien być zaplanowany i prowadzony w sposób regularny. Jeżeli ograniczają Cię czas albo zasoby ludzkie – pomyśl o wsparciu profesjonalnej agencji SEO. Warto korzystać z wiedzy ekspertów!
Dużą częścią strategii promocyjnej Twojego biura podróży w sieci powinny być także reklamy widoczne dla użytkowników podczas korzystania z wyszukiwarki albo mediów społecznościowych. Systemy, w których się je generuje, są niezwykle intuicyjne i dają ogromne możliwości, jeżeli chodzi o dotarcie do właściwych odbiorców. Można targetować je do konkretnych list adresatów, potencjalnych klientów znajdujących się w określonych lokalizacjach, o specyficznych zainteresowaniach… Sukcesem Google Ads i Facebook Ads są nie tylko ciekawe, „łapiące” uwagę kreacje graficzne/wideo, ale przede wszystkim przekaz, który powinien zawierać elementy komunikacji perswazyjnej, podkreślającej najważniejsze atuty Twojej oferty.
W przypadku biura podróży reklamy powinny być niezwykle przejrzyste, wykonane z dużą starannością, z motywami dopasowanymi do tematu podróżowania. Konsumenci doceniają jakość, ponieważ estetyczna, atrakcyjna dla oka reklama jest synonimem dobrej jakości oferty.
Podczas promowania biura podróży w internecie nie zapomnij o uwzględnieniu sezonowości. W kalendarzu mamy wiele „magicznych” dat czy okresów sprzyjających poszukiwaniu ofert urlopowych. To właśnie najlepszy czas na intensywne (ale nie irytujące!) kampanie, w których zaprezentujesz najważniejsze produkty z oferty. Miesiące poprzedzające sezon wakacyjny, ferie zimowe, majówkowe długie weekendy, święta… Warto wziąć je pod uwagę podczas planowania kalendarza promocji.
Chociaż można by ująć współpracę z internetowymi twórcami w ramach content marketingu, jest to tak obszerny i ważny temat, że moim zdaniem zasługuje na wyodrębnienie. Jest to oczywiście propozycja wymagająca wyższego budżetu, natomiast dla biura podróży może okazać się wyjątkowo opłacalna.
Działania sponsorowane realizowane przez influencerów cieszą się wysokim zaufaniem użytkowników. Wszystko dzięki wyjątkowej relacji, jaką budują twórcy ze swoim audytorium. Polecenie wycieczki organizowanej przez biuro podróży, relacja z odwiedzonych miejsc – to wszystko może okazać się niezwykle opłacalnym ruchem dla marki. Nikt nie przekonuje do zakupów i decyzji o skorzystaniu z oferty jak znana, a przede wszystkim „bliska sercu” twarz.
Dodatkowym atutem tego rodzaju formy promocji dla organizatora wycieczek jest fakt, że influencer marketing doskonale można połączyć z pozostałymi aktywnościami. Wykorzystanie opcji linkowania przez twórcę do strony biura podróży, możliwość użycia wizerunku popularnego influencera przy publikacji reklam online albo wplecenie jego wypowiedzi do artykułu sponsorowanego mogą pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie ofertą.
Warto poszukać lokalnie działających influencerów, związanych z miastem, w którym funkcjonuje Twoje biuro podróży. Polecenia lokalsów są zawsze bliższe odbiorcom niż rekomendacje od osób powszechnie znanych.
Sieć jest przestrzenią dającą wiele możliwości. Nawet funkcjonowanie w tak niełatwej i wymagającej branży jak turystyczna może stać się prostsze oraz efektywniejsze dzięki internetowi. Podejrzyj działania konkurencji, postaraj się poznać i zdefiniować Twojego odbiorcę, a następnie: działaj! Biura podróży mają duży potencjał promocyjny, który przy wsparciu profesjonalistów może przełożyć się na efektywną sprzedaż.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.