Alfabetycznie według tytułów, według autorów, a może kolorystycznie? Kolejność ustawienia zbioru książek w domowej biblioteczce jest bardzo ważna. Zwłaszcza jeżeli biblioteczka dzielona jest z bliską osobą, która uważa, że książki powinny być ułożone – o zgrozo! – przypadkowo.
To, co sprawdzi się w domowej biblioteczce, niekoniecznie zda egzamin w księgarni czy bibliotece. Aby odnaleźć się w księgozbiorach, musielibyśmy zapamiętać kolor grzbietu książki albo wysokość okładki w milimetrach. Na domiar złego, wyobraź sobie, że każde miejsce miałoby zupełnie inny system katalogowania. Analogicznie pomyśl o dyskoncie spożywczym z produktami ułożonymi od najtańszego do najdroższego. Restauracyjne menu z daniami ułożonymi alfabetycznie również nie brzmi zachęcająco.
Jeżeli właśnie czujesz grozę, to już wiesz, jak wielkie znaczenie ma segregacja i kategoryzacja. W UX za porządek na stronie odpowiada architektura informacji. Na jakie jej elementy zwrócić uwagę? Jak architektura informacji wspiera SEO? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w moim tekście.
Architektura informacji pozwala uporządkować informacje według określonych kryteriów. Najbardziej intuicyjnymi i znanymi kryteriami są:
Pierwszym skojarzeniem, które się nasuwa, jest podobieństwo do bibliotekoznawstwa. Architektura informacji w kontekście doświadczeń użytkownika to specjalizacja multidyscyplinarna – zahacza o projektowanie stron internetowych i aplikacji, grafikę, programowanie, ale także psychologię.
Mówiąc o architekturze informacji, powinniśmy zwrócić uwagę na trzy podstawowe aspekty:
Użytkownicy mają określone oczekiwania względem przeglądanej zawartości strony. Spodziewają się jakościowych i zrozumiałych treści. Zwracają uwagę na długość tekstów, ich organizację i dostępność. Nie sposób więc pominąć ich nawyków i intuicji przy projektowaniu architektury informacji. Jednak sami użytkownicy to nie wszystko. Ostatnią składową architektury informacji jest kontekst, czyli cele biznesowe Twojej firmy, jej możliwości budżetowe, zasoby, a także działania konkurencji.
Przyjrzyjmy się konkretnym korzyściom, jakie niesie za sobą dobrze wykonana architektura informacji na stronie internetowej.
Czytelność i użyteczność to dwie najbardziej pożądane cechy strony internetowej z dobrym UX. Jednym z czynników wpływających na pozytywne doświadczenia użytkowników jest architektura informacji. To dzięki niej użytkownicy z łatwością poruszają się po Twojej stronie, mogą bezproblemowo znaleźć produkt – i dodać go do koszyka – oraz odnaleźć dane kontaktowe do obsługi klienta. Użyteczna architektura pozwala Ci na zdobycie konwersji. Jeżeli wszystko działa, jak należy, nie ma konieczności ciągłego badania i naprawiania niedziałających elementów witryny internetowej. Oszczędzasz więc pieniądze i czas. Nieoceniony jest też wpływ architektury informacji w przypadku obsługi klienta w e-commerce. Możliwość i łatwość znalezienia informacji na Twojej stronie skutkuje mniejszą liczbą zapytań do obsługi klienta z prośbą o wyjaśnienia.
Jednak dobrze zbudowana architektura informacji to zadanie czasochłonne. Dlatego najlepiej będzie je powierzyć specjalistom, którzy przeprowadzą odpowiednie badania użytkowników i podpowiedzą Ci najlepsze rozwiązania. Brak problemów z UX strony świadczy o profesjonalizmie, a użytkownicy to docenią i odwdzięczą się konwersjami.
Powróćmy jeszcze na chwilę do książkowej analogii. Elementami architektury informacji byłyby wtedy regały, tabliczki informacyjne i jasno wytyczone ścieżki poruszania się po księgarni. Wyznacznikiem poprawnej architektury jest przyjemność i szybkość z robienia zakupów w takim miejscu. Z pewnością lepiej zorientujesz się w sklepie, gdzie książki ułożone są alfabetycznie według autorów, a obok regału z książkami dla najmłodszych znajdziesz półki dedykowane nastolatkom czy ze szkolnymi lekturami. Piktogramy z wizerunkiem kasy albo znak zakazu pomogą Ci poruszać się po sklepie. W wirtualnym świecie jest zupełnie tak samo.
Do najważniejszych elementów architektury informacji należą:
Każdy z tych elementów w jakiś sposób wpływa na pozycjonowanie Twojej strony.
Projektując architekturę informacji strony internetowej, słusznie zwracasz szczególną uwagę na doświadczenia użytkownika. Czy jednak pamiętasz o jedynych w swoim rodzaju „użytkownikach”, czyli robotach Google? Architektura Twojej witryny powinna być czytelna i spójna zarówno dla robotów indeksujących, jak i potencjalnych klientów. Sprawdźmy zatem, w jaki sposób architektura informacji wpływa na pozycjonowanie strony.
Menu nawigacyjne to najbardziej podstawowy element strony internetowej. Witryny bez nawet szczątkowego i źle zaprojektowanego menu są niemożliwe do przejrzenia. Dzięki ustrukturyzowanemu menu użytkownik jest w stanie znaleźć jakiekolwiek podstrony, np. logowanie do sklepu czy regulamin. Projektując nawigację, zwróć szczególną uwagę na responsywność, spójność z całą stroną internetową oraz łatwy dostęp. Rolą nawigacji jest nie tylko prowadzenie po stronie użytkowników, ale i robotów indeksujących. To właśnie dzięki nawigacji, a także site map roboty doskonale orientują się w hierarchii treści na Twojej witrynie.
Kolejnym elementem, nad którym najlepiej skupić na już na etapie projektowania strony, są kategorie. Są one szczególnie ważne, jeżeli prowadzisz e-commerce. Dobrze zorganizowane kategorie ułatwiają zrobienie zakupów w Twoim wirtualnym sklepie niczym najlepiej opisany regał z książkami offline.
Niestety nie istnieje jeden, uniwersalny wzorzec kategorii dla wszystkich sklepów online. Decyduje o tym nie tylko zróżnicowanie asortymentu, ale także jego ilość. Co więcej, może okazać się również, że sklepy z tej samej branży z podobnymi produktami będą mieć inny podział na kategorie.
Najlepszym sposobem na intuicyjną strukturę kategorii jest skorzystanie z badania użyteczności, jakim jest card sorting. Użytkownicy Twojej strony internetowej zostaną poproszeni o posortowanie kategorii w e-commerce. Metoda ta wydaje się skrojona pod potrzeby i intuicję Twojej grupy docelowej.
Nieodłącznym elementem struktury witryny internetowej jest linkowanie wewnętrzne. Koniecznie zatem wystrzegaj się orphan pages, czyli stron niepodlinkowanych wewnętrznie. Każda podstrona powinna być połączona z inną podstroną i w ten sposób tworzyć strukturę Twojej witryny internetowej. Nie wpadnij jednak w pułapkę, tworząc zbyt długie zagłębienia. Trzymaj się zasady, że ze strony głównej do dowolnej innej podstrony powinny prowadzić maksymalnie trzy kliknięcia.
Linki powinny być przyjazne zarówno oku człowieka, jak i robota. Zwróć też uwagę na odpowiednio dobrane frazy kluczowe oraz na atrybuty linków.
Znasz już trzy najważniejsze obszary, którym warto przyjrzeć się w kontekście architektury informacji i pozycjonowania Twojej strony. Intuicyjne menu, podział treści czy produktów na kategorie i poprawne linkowanie wewnętrzne to podstawowe elementy optymalizacji z pogranicza SEO i UX. Wykorzystaj wiedzę z naszego bloga do przeprowadzenia własnych zmian albo skontaktuj się z naszymi specjalistami SXO. Architektura informacji nie ma przed nami tajemnic!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.