Prowadzisz serwis informacyjny, blog, forum lub po prostu stronę internetową swojej firmy? W takim razie najprawdopodobniej trafiłeś na zagadnienie, jakim jest tzw. SEO (Search Engine Optimization), które w Polsce nazywamy po prostu „pozycjonowaniem”. W tym artykule jednak nie będę omawiać, czym jest cały ten proces oraz na czym polega, ponieważ wszystkie informacje na ten temat można znaleźć w artykule Dominika Krawca, pt.: „SEO – co to jest?”. Polecam się z nim zapoznać, ponieważ poszerzy on Twoją wiedzę dotyczącą pozycjonowania, a także poznasz nomenklaturę z tej dziedziny, dzięki czemu zagadnienia poruszane w dzisiejszym artykule będą dla Ciebie bardziej zrozumiałe.
Zainwestuj w sukces swojego e-commerce – skorzystaj z naszych usług w zakresie pozycjonowania sklepów!
Ahrefs to narzędzie pozwalające analizować dowolną stronę pod kątem SEO. Możemy w nim sprawdzić praktycznie wszystko, co ma wpływ na pozycje witryny w przeglądarce. Przede wszystkim zawiera informacje o profilu linkowym, słowach kluczowych, konkurencji oraz mocy domeny, a także pozwala na przeprowadzenie kompleksowego audytu. Dzięki temu narzędziu jesteśmy w stanie zaplanować strategię pozycjonowania, której celem będzie wyświetlanie się przez nas jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Po wykupieniu licencji i zalogowaniu się na konto, pierwsze, co rzuca się w oczy, to pasek zakładek na samej górze.
Źródło: https://app.ahrefs.com/dashboard
Znajdziemy w nim wszystkie najważniejsze użyteczności narzędzia, które będziemy mogli wykorzystać przy pozycjonowaniu naszej strony.
W tłumaczeniu na język polski jest to „eksplorator witryny”. Po wejściu w tę zakładkę będziemy mogli zbadać profil linkowy, słowa kluczowe oraz ruch generowany z wyszukiwarki, odnoszący się do wprowadzonej przez nas domeny.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-explorer
Na przykładzie losowej witryny, pokażę, w jaki sposób prezentują się wyniki uzyskane po kliknięciu przycisku wyszukiwania.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-explorer/overview
Ahrefs Rank – jest to ranking przedstawiający siłę profilu linkowego, ukazujący miejsce, jakie zajmujemy na liście wszystkich domen, z których Ahrefs pobiera dane, gdzie numerem 1 jest najsilniejsza domena znajdująca się w bazie.
Na powyżej załączonym przykładzie widzimy, że zajmowana pozycja to #3,259,806 – czyli aby ta domena znalazła się na podium, musi pokonać w rankingu 3 259 805 konkurentów.
Jeżeli chodzi o domain rating, to jego wartość liczona jest logarytmicznie, co przekłada się na to, że im wyższy współczynnik posiadamy, tym ciężej będzie sprawić, aby wzrósł jeszcze bardziej. Przykładowo, o wiele łatwiej będzie nam osiągnąć DR od 0 do 10 niż od 80 do 85.
Dodatkowo w narzędziu znajdziemy menu boczne, które pozwala szczegółowo analizować najważniejsze czynniki mające wpływ na naszą pozycję.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-explorer/overview
W tej zakładce znajdziemy wszystkie informacje dotyczące linków, jakie odsyłają do naszej domeny. A dokładnie tego:
Źródło: https://app.ahrefs.com/v2-site-explorer/backlinks
Ta zakładka skupia się na tym, aby przedstawić wszystkie linki przychodzące, które zawierają błąd 404. Powinniśmy podjąć działania mające na celu pozbycie się takich linków, ponieważ nie przynoszą one naszej domenie żadnej wartości, a dodatkowo wprowadzają w błąd użytkownika, który po kliknięciu w taki link otrzymuje stronę błędu zamiast rzetelnych informacji.
Możemy w takiej sytuacji poinformować autora obcego serwisu, aby zmienił on adres URL odsyłający do naszej domeny, lub możemy ustawić przekierowanie 301 na obecnym adresie i zmienić stronę docelową na taką, której tematyka jest bardzo zbliżona.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-explorer/backlinks/v2/broken/
Tutaj z kolei znajdziemy informacje dotyczące domen odsyłających do naszej strony, takie jak:
Źródło: https://app.ahrefs.com/v2-site-explorer/refdomains
Możemy tutaj dowiedzieć się wszystkiego o tym, na jakie frazy nakładany jest link odsyłający do naszej strony. Dla zobrazowania na przykładzie domeny grupatense.pl, z innych stron odsyła chociażby taki anchor jak „pozycjonowanie stron”. Jest to ważne, aby anchor nałożony był na słowa kluczowe, które faktycznie odnoszą się do tego, co użytkownik znajdzie na domenie. Podobnie jak w przypadku poprzedniej zakładki „Odsyłające domeny”, znajdziemy tu takie informacje, jak: status, linki kierujące do celu, nowe oraz utracone linki, ale także:
Źródło: https://app.ahrefs.com/v2-site-explorer/anchors
To zakładka generująca raport, który według adresów IP grupuje wszystkie odsyłające strony i domeny.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-explorer/referring/v2/ips
W tym miejscu możemy przejrzeć wszystkie linki wewnętrzne, które znajdują się na naszej witrynie, oraz informacje szczegółowe, takie jak:
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-explorer/backlinks/internal-similar-links
Ta sekcja trochę różni się od wcześniej przedstawionych. Możemy dzięki niej przeanalizować strony, które linkują naszą konkurencję, ale nie linkują nas. Wystarczy podać w odpowiednich polach adresy URL poszczególnych domen, które nas interesują, i wykluczyć własną domenę.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-explorer/link-intersect
Ta zakładka to świetne miejsce do analizowania słów kluczowych naszej konkurencji. Dzięki poszczególnym podkategoriom możemy dowiedzieć się, jakie frazy generują największy ruch na stronie, a następnie próbować pozycjonować się właśnie pod nie, aby zająć w przyszłości pierwszą pozycję na konkretne słowo kluczowe, które przyciąga wielu użytkowników zainteresowanych daną tematyką.
Warto też zwracać uwagę na KD (keyword difficulty) przekazujące informację o tym, czy jest w ogóle sens próbować pozycjonować się pod daną frazę.
Źródło: https://app.ahrefs.com/v2-site-explorer/organic-keywords
W tym miejscu odnajdziemy słowa kluczowe, jakie kojarzone są z podanym adresem URL, oraz najważniejsze informacje z nimi związane, tj.:
Źródło: https://app.ahrefs.com/v2-site-explorer/organic-keywords
W tej sekcji znajduje się raport ukazujący adresy URL, które są najbardziej wartościowe dla naszej strony pod kątem ruchu, jaki generują. Jest to także świetny sposób na przeanalizowanie konkurencyjnych domen i sprawdzenie, jakie tematy przyciągają najwięcej użytkowników.
Źródło: https://app.ahrefs.com/v2-site-explorer/top-pages
W tej sekcji znajdziemy informacje dotyczące subfolderów, czyli folderów znajdujących się wewnątrz folderu głównego naszej domeny.
Źródło: https://app.ahrefs.com/positions-explorer/top-subfolders
Ujrzymy tutaj raport przedstawiający topowe subdomeny, które generują największy ruch. Subdomeny to adresy, które są częścią domeny głównej, jednak oddzielone są od niej kropką. Przykładem subdomeny jest chociażby adres: https://kariera.grupatense.pl/.
Źródlo: https://app.ahrefs.com/positions-explorer/top-subdomains
Zobaczymy tutaj raport dotyczący konkurencyjnych domen, który składa się z takich elementów, jak:
Źródło: https://app.ahrefs.com/positions-explorer/competing-domains/v2/subdomains
Analogicznie do zakładki „Konkurencyjne domeny” otrzymujemy praktycznie identyczne informacje, jednak w tym przypadku narzędzie nie porównuje do siebie domen głównych, tylko strony podrzędne. Przykładem takiego adresu może być: https://www.grupatense.pl/pozycjonowanie/.
Źródło: https://app.ahrefs.com/positions-explorer/competing-pages/v2
W tym miejscu możemy przeanalizować, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja, oraz na jakie słowa kluczowe nasza strona nie jest pozycjonowana. Mamy możliwość wpisania kilku domen, które nas interesują, i tym samym możliwość wykluczenia własnej domeny z wyników wyszukiwania.
Źródło: https://app.ahrefs.com/positions-explorer/content-gap
Jest to nic innego jak narzędzie, które pozwala analizować poszczególne frazy kluczowe i pomaga dobrać nowe słowa. Możemy wyszukiwać pojedynczo, ale możemy także wyszukiwać kilka fraz naraz – wystarczy oddzielić je nowym wierszem bądź przecinkiem. Dodatkowo narzędzie umożliwia nam analizowanie słów nie tylko w środowisku wyszukiwarki Google, na której się głównie skupimy, ale też w takich środowiskach, jak: YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu, Daum, Naver oraz Seznam.
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
Na przykładzie frazy „okulary przeciwsłoneczne” pokażę, jak prezentują się wyniki takiej analizy.
Po pierwsze możemy zobaczyć takie dane, jak:
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
Drugą rzeczą są „Proponowane słowa kluczowe”, dzięki którym, tak jak wcześniej wspomniałem, będziemy w stanie dobrać nowe frazy do naszej strony internetowej.
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
W tej zakładce występuje podział na:
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
Gdy zjedziemy na sam dół Keywords Explorera, zobaczymy listę słów znajdujących się w TOP 10 dla wybranego przez nas zapytania, czyli jest to widok SERP.
Źródło: https://app.ahrefs.com/keywords-explorer
Kolejnym ciekawym narzędziem z górnego menu jest Site Audit, który wysyła na wskazaną domenę crawler audytujący ją pod kątem on-page SEO oraz pod kątem optymalizacji technicznej. Na samej górze strony znajdziemy informacje dotyczące takich wykresów, jak:
[liczba wszystkich adresów URL, które nie zawierają błędu / ogólna liczba wszystkich adresów URL na witrynie] * 100 = Health Score.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-audit
Następną rzeczą, jaką możemy ujrzeć w wygenerowanym raporcie to „Top issues”, czyli lista błędów, na jakie napotkał crawler. Po kliknięciu w błąd, który nas zainteresuje, możemy wyświetlić liczbę URL-i, na których został on wykryty.
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-audit
Z kolei pod „Top issues” występują kolejne dwa wykresy, a mianowicie:
Źródło: https://app.ahrefs.com/site-audit
Kolejny raport śledzi ręcznie wybrane przez nas słowa kluczowe i przedstawia najważniejsze informacje na temat ich pozycji oraz metryki. Przede wszystkim możemy zobaczyć jak prezentuje się:
Źródło: https://app.ahrefs.com/rank-tracker
Źródło: https://app.ahrefs.com/rank-tracker
Warto zwrócić uwagę na to, że opcja śledzenia słów kluczowych dostępna jest nie tylko dla wersji desktopowej, ale też dla wersji mobilnej. Wystarczy w lewym górnym rogu przełączyć się z ikonki monitora na ikonkę telefonu.
Oczywiście po przełączeniu wersji z desktopowej na mobilną otrzymamy zupełnie inne wyniki, ponieważ na różnych urządzeniach wyniki w wyszukiwarce różnią się od siebie. Ma na to wpływ przede wszystkim czynnik związany z tym, czy nasza strona jest bardziej mobile friendly niż konkurencyjna domena:
Źródło: https://app.ahrefs.com/rank-tracker
Ostatnim narzędziem, jakie dzisiaj omówimy, będzie Content Explorer. Jest bardzo przydatny na przykład w sytuacji gdy chcemy dodać na stronę nowy artykuł, który będzie miał pozycjonować się pod konkretną frazę. Narzędzie pomoże nam:
Źródło: https://app.ahrefs.com/content-explorer
Zasugerujmy się podpowiedzią ze strony Ahrefsa i wybierzmy temat, jakim jest „pozyskiwanie klientów”. Możemy dodatkowo ustawić filtr, który skupi wyniki raportu na konkretnym miejscu, jednak ja wybiorę opcję „wszędzie”.
Po kliknięciu w przycisk wyszukiwania otrzymamy takie wyniki jak:
Źródło: https://app.ahrefs.com/content-explorer
Pod raportem natomiast mamy aktualne wyniki wyszukiwania przedstawiające nam informacje o danej domenie, takie jak:
Jednak po prawej stronie mamy jeszcze cenniejsze dane, ponieważ wskazują nam one:
Źródło: https://app.ahrefs.com/content-explorer
Klikając w raport, otrzymamy dodatkowe, szczegółowe informacje dotyczące: historii, profilu linkowego, organicznych słów kluczowych wybranej domeny, a nawet dowiemy się, kto do niej tweetował.
Źródło: https://app.ahrefs.com/content-explorer
Warto wiedzieć, że Content Explorer umożliwia korzystanie podczas wyszukiwania z różnych operatorów, które ułatwiają prace. Operatory znacznie ograniczają wyniki wyszukiwania, w zależności od tego, który z nich zostanie użyty. Tutaj można znaleźć instrukcje na ten temat: https://help.ahrefs.com/en/articles/1159204-how-to-use-search-operators-within-the-search-query-of-content-explorer
Ahrefs jest naprawdę potężnym narzędziem, jeżeli chodzi o analizę naszej lub konkurencyjnej domeny, słów kluczowych czy też profilu linkowego. Dodatkowo może wspomóc nas w procesie tworzenia nowych treści na stronę, dobierania odpowiednich fraz, a przede wszystkim w budowaniu ogólnej strategii pozycjonowania witryny. Na rynku istnieje wiele narzędzi wspierających SEO, jednak Ahrefs zdecydowanie klasyfikuje się do tych najlepszych. Dzisiejszy artykuł służył tylko do tego, aby pobieżnie zapoznać się z możliwościami, jakie oferuje aplikacja. Po nieco dłuższym obcowaniu z tym narzędziem i nauczeniu się, jak go wykorzystywać w odpowiedni sposób do planowania działań związanych z pozycjonowaniem i ich wdrażania, nasze pozycje w wynikach wyszukiwania mogą ulec znacznej poprawie. Już teraz sprawdź nasz cennik pozycjonowania.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.