Jak powszechnie wiadomo, na pozycje w wyszukiwarce Google wpływa mnóstwo czynników, które nie są konkretnie zdefiniowane. Jeśli już dostajemy oficjalne komunikaty od Google, to są to zazwyczaj informacje o nadchodzącej aktualizacji algorytmu, która może dotyczyć konkretnego zagadnienia, lub po prostu wskazówki czy dobre praktyki, o których możemy poczytać w oficjalnej dokumentacji: https://developers.google.com/search/docs?hl=pl. Ponieważ trudno o uniwersalne zasady, które sprawdzą się w pozycjonowaniu każdej strony, wokół branży SEO narosło wiele mitów i błędnych przekonań – co warto robić, co na pewno działa, a co nie. Takich fałszywych teorii jest oczywiście wiele, a w tym artykule rozprawimy się tylko z niektórymi z nich.
Wciąż nie brakuje zwolenników umieszczania w tekstach maksymalnie wielu znaczących słów kluczowych. Najczęściej sprawia to, że tekst w odbiorze jest ciężkostrawny. Zamiast skupiać się na merytorycznej wartości i korzyści dla użytkownika, celem autora jest umieszczenie jak największej liczby fraz. Czy to działa? Owszem, użycie słów kluczowych w treści jest istotne, natomiast zdecydowanie ważniejsze jest to, czy dany tekst:
Zatem głównym celem, jaki powinien przyświecać wszystkim autorom tekstów, jest to, aby pisać dla ludzi, a nie dla robotów wyszukiwarek. Są oczywiście kwestie, które wymagają optymalizacji pod kątem SEO, chociażby podział tekstu na akapity, dodanie nagłówków, elementów, takich jak listy wypunktowane itp., ale nawet najlepiej zoptymalizowany tekst nie spełni swojej funkcji i nie osiągnie wysokich pozycji, jeśli nie wyczerpuje tematu. Dlatego jeśli używamy w treści słów kluczowych, to róbmy to w sposób naturalny, stosujmy formy odmienione czy synonimy.
Mogłoby się wydawać, że temat został już tyle razy omówiony i powiedziano już wszystko. Niektórzy wierzą, że samymi linkami (i to w bardzo dużych ilościach) można zapewnić sobie najlepsze pozycje. I kiedyś rzeczywiście tak było. Linkowanie i liczba pozyskanych odnośników decydowały o wynikach, jakie osiąga dany serwis internetowy. Teraz sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana. Zdobywanie odnośników do strony wciąż jest bardzo ważne, ale żeby miało to pozytywny wpływ, musi zostać spełnione kilka warunków. Przede wszystkim linki powinny być z miejsc dobrej jakości i powiązanych tematycznie. W uproszczeniu można przyjąć, że jeden dobry link zrobi dla nas więcej dobrego niż np. 10 słabych. Publikacja setek słabych linków, zwłaszcza jeśli jeszcze zrobimy to w krótkim czasie, może przynieść odwrotny skutek i nawet narazić serwis na filtr algorytmiczny. Jest to szczególnie ważne w kontekście aktualizacji algorytmu z 2021 roku: https://www.searchenginejournal.com/google-link-spam-update/414623/, w której skupiono się właśnie na jakości linków.
Często można spotkać się z opinią, że aby osiągnąć sukces, wystarczy działać jednotorowo. Inwestycja w SEO jest bardzo ważna w kontekście internetowego biznesu, ale nie można zapominać o jednoczesnym działaniu w innych obszarach. Budowanie swojej marki, jej rozpoznawalności, a także interakcje z jej społecznością, np. za pomocą social mediów, to bardzo ważne i skuteczne działania, które przekładają się na osiąganie coraz lepszych wyników. Co prawda promocja za pomocą innych kanałów, np. social mediów, czy korzystanie z płatnych reklam nie przełoży się na większy sukces w SEO, ale pozwoli na stworzenie kompleksowej strategii i dotarcie do jak największej liczby użytkowników. W dzisiejszych czasach bardzo ważne jest elastyczne podejście oraz przygotowanie długofalowej strategii marketingowej – i to nie tylko pod kątem pozycjonowania.
Bardzo często spotykanym podejściem jest skupianie się tylko na najtrudniejszych i najbardziej ogólnych frazach. Oczywiście nie ma w tym nic dziwnego, wszak to te frazy cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników, co może przełożyć się na wzrost ruchu w danym serwisie internetowym. Trzeba jednak pamiętać, że na sukces trudnych słów kluczowych składają się także te rzadziej wyszukiwane, jak chociażby tzw. frazy long-tail. Pod tym pojęciem rozumiemy bardziej rozbudowane i doprecyzowane zapytania użytkowników. Wszystkie typy słów kluczowych – również te mniej popularne – składają się na ogólną widoczność serwisu i w zależności od branży mogą okazać się korzystne pod kątem budowania ruchu. Uwzględnienie w strategii pozycjonowania fraz z długiego ogona pozwala na szerokie działanie i wielotorowe podejście do osiągnięcia długofalowych efektów. Ciągle rosnąca widoczność danego serwisu to także budowanie tematyczności, która jest niezwykle ważna w dzisiejszym SEO. Ta kwestia jest także powiązana z odpowiednim nasyceniem słowami kluczowymi, a dokładniej – robieniem tego w sposób naturalny.
Jednym z najczęściej powielanych mitów jest ten mówiący o SEO jako jednorazowej pracy, którą należy wykonać, poprawiając ewentualne błędy techniczne w serwisie. Szczególnie często spotykamy się z takim podejściem np. w momencie zmiany szablonu strony bądź migracji na inny system CMS. W takich sytuacjach mamy do czynienia najczęściej z osobami technicznymi, odpowiedzialnymi za warstwę programistyczną, które nie są do końca zaznajomione z samym procesem pozycjonowania, przez co błędnie myślą, że na tym etapie wystarczy wdrożenie poprawek przygotowanych przez działa SEO, a cała reszta magicznie zrobi się sama. Nic bardziej mylnego. Oczywiście wykorzystanie tego typu większych zmian i prac na serwisie internetowym jest doskonałą okazją do tego, aby rozprawić się z błędami, które ograniczają lub uniemożliwiają osiągnięcie lepszej widoczności organicznej oraz pozycji. Należy jednak pamiętać, że na skuteczne pozycjonowanie składa nie tylko warstwa techniczna, ale także ciągłe dbanie o rozwój wartościowych treści, a także przemyślany link building.
Wiadomo, że nie każdy przypadek jest identyczny i niektóre strony internetowe osiągają bardzo dobre pozycje pomimo niedociągnięć technicznych, jednak w zdecydowanej większości przypadków należy zadbać o wszystkie składowe, o których mowa wyżej. Co równie ważne, zarówno nad optymalizacją techniczną, link buildingiem, jak i jakościowym contentem należy pracować w sposób ciągły i elastycznie reagować na zmiany zachodzące w środowisku wyszukiwarki Google, takie jak aktualizacje algorytmów. Warto również podążać za aktualnymi trendami wyszukiwań. Bez tego ciężko o osiągnięcie stałych i długofalowych efektów pozycjonowania.
Zapewne każdy właściciel strony internetowej czy sklepu chciałby osiągać najwyższe pozycje na najtrudniejsze frazy, ale nie zawsze jest to możliwe. Składa się na to kilka czynników. Jednym z nich będzie profil wyników wyszukiwania dla danej frazy. Zdarzają się zapytania, gdzie dominującym typem stron w TOP 10 będą np. agregatory ofert. W takim „towarzystwie” bardzo trudno przebić się na znaczące pozycje i większości przypadków najlepiej skupić się na innego rodzaju frazach. Innym przykładem dominacji mogą być duże i znane marki, które zajmują wszystkie miejsca w TOP 10 na najbardziej ogólne frazy w danej branży. Taką sytuację bardzo często możemy obserwować w branży meblowej czy odzieżowej. Czy to wyklucza sukces w tych branżach? Nie, ale tutaj bardzo ważne będzie dobranie strategii i podejście, o którym mówiliśmy w punkcie 3 i 4 naszego zestawienia.
Dobór odpowiedniej strategii to nie wszystko. Drugą ważną, a tak naprawdę najważniejszą kwestią, która ogranicza możliwości osiągania super wyników, jest po prostu potencjał danego serwisu internetowego. Pod tym pojęciem możemy rozumieć przede wszystkim atrakcyjność oferty, szerokość asortymentu, udogodnienia dla klienta itp. Ciągły rozwój serwisu, ale też śledzenie konkurencji powinny na stałe być wpisane w nawyki każdego właściciela sklepu czy innego serwisu internetowego. Jeśli dana strona odstaje od tego, co można znaleźć u konkurencji, nie rozwija się i nie reaguje na aktualne trendy, wtedy osiągnięcie satysfakcjonujących wyników może być bardzo trudne.
Zarówno wśród ekspertów z branży marketingu internetowego, jak i zwykłych użytkowników sieci bardzo często panuje przekonanie, że SEO wkrótce odejdzie do lamusa lub nawet już się skończyło. Jest to jeden z częściej powielanych mitów na temat naszej branży, a jego dramatyzm tylko przyśpiesza szerzenie się go wśród odbiorców.
Chcąc wyjaśnić ten mit, należy zadać sobie pytanie – dlaczego jest on tak popularny i czy faktycznie ma wiele wspólnego z prawdą? Po pierwsze należy jasno powiedzieć, że proces nazywany „umieraniem SEO” to tak naprawdę jego ciągła ewolucja. Biorąc pod uwagę to, że na pozycjonowanie ma wpływ wiele różnych czynników, z których sporo z nich jest poza naszą kontrolą, proces adaptacji i zmian nie jest niczym zaskakującym – gdyby tak się nie działo, byłaby to właśnie szybka droga do końca naszej branży.
Warto nadmienić, że SEO, jakie znaliśmy kilkanaście bądź nawet kilka lat temu, w obecnych warunkach nie ma racji bytu. Jednak wcześniejsze strategie i działania zostały z powodzeniem zastąpione przez nowe, świeże spojrzenie, które dostosowuje się zarówno do wymogów samego Google, jak i do zachowań oraz intencji użytkowników internetu. Nie da się ukryć, że korzystanie z wyszukiwarki i sieci podlega ciągłym zmianom. Mam tu na myśli trendy wyszukiwań, ale również „rewolucję” na gruncie technologicznym, którą pewnie każdy z nas zaobserwował, korzystając w coraz większej mierze z urządzeń mobilnych i porzucając na ich rzecz komputery stacjonarne.
Tak jak ustaliliśmy na początku, mitów na temat SEO jest wiele. Sporo z nich dotyczy technicznej optymalizacji, wykorzystania narzędzi czy w ogóle sensu korzystania z pozycjonowania. W naszym artykule skupiliśmy się przede wszystkim na wątkach, które mają wpływ na kształt przyjętej strategii i mogą decydować o ogólnie rozumianym sukcesie danego serwisu internetowego. Przy większości kwestii kluczowa będzie analiza i dobór odpowiednich środków, które pomogą osiągnąć pożądany cel.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.