Wróć do listy wpisów
Blog o social media
Agencja SEO i SEM > Blog > 6 filarów profesjonalizmu w social media

6 filarów profesjonalizmu w social media

6 filarów profesjonalizmu w social media

Spójrzmy prawdzie w oczy. Praktycznie każdy z nas korzysta z Social Media. Ten artykuł też najprawdopodobniej znalazłeś/znalazłaś na Facebooku, LinkedInie czy innym Twitterze. Media społecznościowe zmieniły już nasz świat na dobre. Są miejscem, w którym możemy porozmawiać ze znajomymi, pooglądać zdjęcia, zagrać w różne gry czy złożyć komuś życzenia, ale oprócz tego mogą być doskonałym narzędziem pracy i naszą internetową wizytówką. Szczególnie, że większość z nas nie posiada personalnych stron internetowych, a jeżeli już są, to i tak znajdują się pewnie na dalszych wynikach wyszukiwania niż profil w Social Mediach. Ty i tylko Ty decydujesz, jak wygląda Twój profil i masz dokładnie taką samą szansę zarówno na to, że powtórzysz “sukces” @Celli (http://www.buzzfeed.com/alanwhite/how-you-gonna-get-fired-on-your-day-off), jak i na otrzymanie kilku ciekawych propozycji rozwoju zawodowego. Zakładając jednak, że nie chcesz zyskać wątpliwej wiralnej sławy w ten sposób, poniżej przedstawiam sześć kwestii, o których należy pamiętać będąc obecnym w mediach społecznościowych.

1. Nie próbuj się ukrywać

Social Media to nieodłączna część współczesnego świata. Nieobecność na portalach, takich jak Facebook czy LinkedIn powoduje, że “zostajesz z tyłu”, nie jesteś w stanie być na bieżąco z trendami oraz efektywnie i szybko się komunikować. Oczywiście możesz powiedzieć, że liczą się tylko spotkania twarzą w twarz, a rozmowy przez Internet to nie to samo i jeśli komuś zależy, to zadzwoni, cóż… może miałbyś rację jakieś 10 lat temu. Co więcej, nieobecność w mediach społecznościowych spowoduje, że stracisz bardzo wiele zawodowych szans, jako że staniesz się praktycznie niewidzialny dla większości headhunterów i rekruterów. Zakładając, że nie jesteś wyjątkowym na skalę światową specjalistą, jest bardzo duża szansa, że po prostu dołączysz do tłumu narzekającego: “Nie rozumiem dlaczego nie mogę znaleźć nowej pracy!”.

2. Używaj prawdziwego imienia i nazwiska

Przykład: prawdziwe dane: Maciej Mazurek, profil na Facebooku: Mac Mazur. Po pierwsze, wygląda to co najmniej dziwnie, po drugie to po prostu nie działa. W ten sposób niestety nie znajdą Cię Twoi znajomi z liceum, natomiast ludzie, którym naprawdę zależy owszem, np. korzystając z wyszukiwania po obrazkach w Google lub poprzez flip search. Pomijając już to, że Facebook prawdopodobnie i tak się zorientuje i zażąda zdjęcia dowodu, to taki profil da Ci fałszywe poczucie bezpieczeństwa i prawdopodobnie prędzej lub później zdecydujesz się jednak wrzucić na tablice zdjęcia z ostatniej imprezy, na której zasnąłeś pod stołem…

3. Zadbaj by Twój profil by uzupełniony i aktualny

Pamiętaj, że te informacje nie są szczegółowe i umieszczenie ich nie spowoduje, że ktoś zapuka do Twoich drzwi. Po prostu nie będziesz kolejnym “profilem duchem”, a (szczególnie na LinkedIn i Goldenline) osobą traktowaną poważnie, tak jak potencjalny pracownik/partner biznesowy/pracodawca traktowany być powinien. Pomyśl o tym w ten sposób – co myślisz, kiedy sam dostajesz informację od kogoś bez zdjęcia i z pustym profilem? Oszustwo, czy spam? Zupełnie inaczej wygląda to, kiedy profil jest wiarygodnie wypełniony i aktualny, prawda?

4. Bądź aktywny

W Social Media istnieją miliony grup, profili biznesowych i innych tego typu stron, na których możesz wyrazić swoją opinię. Jest tam też ogromna ilość treści, które możesz sharowac i lajkować. Rób to! Bądź aktywny, bądź obecny, pokaż na czym Ci zależy i co Cię interesuje (tylko rozsądnie). Każdy z nas jest troszeczkę buntownikiem, ale trzymaj się z daleka od internetowych wojowników. Jeśli nie jesteś internetowym weteranem, a nie chcesz wyglądać niepoważnie, daruj sobie trollowanie, nawet jeśli wydaje Ci się to zabawne.

5. Akceptuj zaproszenia

Uwierz, nikt nie chce zrobić Ci niczego strasznego. Akceptowanie zaproszeń od nieznanych osób nie niesie za sobą żadnego zagrożenia, wręcz przeciwnie – daje Ci szansę, by poznać kogoś nowego lub przynajmniej powiększyć swoją sieć kontaktów. Jest to szczególnie ważne na LikedIn, gdzie każdy kontakt daje Ci dalszą możliwość nawiązania nowych znajomości. Jeżeli zastanawiasz się dlaczego ktoś dodał właśnie Ciebie, napisz do niego. Prawdopodobnie otrzymasz satysfakcjonującą odpowiedź.

6. Uważaj na to, co postujesz

To oczywiste, ale uważam, że i tak powinienem o tym wspomnieć. Nie wrzucaj zdjęć z imprez, głupich artykułów, radykalnych oświadczeń etc. Jeżeli zamierzasz wrzucić cokolwiek i gdziekolwiek, zadaj sobie zawsze trzy pytania: “Czy moja rodzina powinna to zobaczyć?”, “Czy mój szef powinien to zobaczyć?” i “Czy jestem gotowy porozmawiać z kimś o tym twarzą w twarz?”.

Pamiętaj, Social Media to Twój przyjaciel, a nie wróg. Te strony są bardzo, bardzo przydatne i trzeba tylko używać ich z głową.

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.