Planujesz rozpocząć regularne publikowanie wpisów na firmowym blogu? Wspaniale – w ten sposób możesz wspomóc pozycjonowanie strony internetowej. To także świetna metoda na budowanie pozycji specjalisty w branży i przyciągnięcie klientów. By osiągnąć ten cel, warto jednak pamiętać o User Experience. Co zrobić, aby blog wpisywał się w ideę UX dla nowoczesnych stron? Zobacz!
Wyobraź sobie, że na Twoją stronę internetową trafia nowy użytkownik. Po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę to właśnie Twoja witryna z blogiem została mu zaproponowana. Oznacza to, że pozycjonowanie działa nieźle. Czy jednak odwiedzający przeczyta cały wpis blogowy? Duży wpływ ma to pierwsze wrażenie. Co się na nie składa? Przede wszystkim:
Dlatego właśnie tak ważne jest, aby zadbać o całość z perspektywy UX – a nie tylko pozycjonowania.
Współcześnie najwięksi gracze na rynku stron internetowych tworzą swoje blogi pod card-based design. W układzie tym wszystkie wpisy mają postać „kafelków”, na których widać tytuł danego artykułu, autora, datę opublikowania, kategorię wpisu i krótką zajawkę. To przejrzysta forma zaprezentowania opublikowanych dotychczas treści. Zamieszczony pod każdym fragmentem tekstu przycisk pozwala przenieść się na podstronę z danym wpisem i przeczytać całość.
Źródło: developers.google.com
Przejdźmy zatem do konkretnego wpisu. Co spowoduje, że użytkownik będzie chciał go przeczytać? Jak zachęcić go do lektury całości i sprawić, by nie zamknął karty po pierwszych dwóch zdaniach?
Dbaj o to, aby publikować tylko wysokiej jakości artykuły, powiązane z profilem Twojej działalności. Jeżeli blog działa przy sklepie online, może mieć formę poradnika zakupowego. Gdy natomiast ma za zadanie pozycjonować stronę, oferującą określone usługi – warto pokazać się w nim jako ekspert, rzeczywiście znający się na swojej pracy. Blog może wtedy odsłaniać pewne kulisy działalności, prezentować dotychczas zrealizowane działania czy też radzić odwiedzającym w kwestii danych usług.
Pamiętaj, że algorytmy Google nie lubią treści ze sztucznie upchanymi słowami kluczowymi. Tekst nie powinien być zatem pisany wyłącznie pod wyszukiwarki internetowe. Powtykane na siłę frazy i lanie wody zniechęcą odbiorców, przez co blog nie będzie chętnie odwiedzany ani polecany dalej. Możesz w ten sposób stracić potencjalnych klientów. Co więcej, wpłynie to też negatywnie na pozycjonowanie… Wniosek jest jeden: jakość treści to podstawa dla sensownego bloga firmowego.
Źródło: kardiff.pl
Ciekawa treść to nie wszystko – musisz jeszcze nadać jej odpowiednią formę. Można to porównać do jedzenia w lokalu. Nawet najpyszniejsze danie nie będzie smakować tak samo, gdy zamiast zostać starannie ułożone na ładnym talerzu – będzie podane byle jak, na wyszczerbionej i niedomytej zastawie. Zatem:
To wszystko wyjdzie również na plus, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej Twojej firmy! Przypilnuj jednak, aby dodatkowe elementy graficzne czy filmowe nie spowolniły witryny.
Gdy już przykułeś uwagę interesującą, ciekawie podaną treścią – czas na zachęcenie do regularnego odwiedzania Twojego bloga. Postaraj się, aby odbiorca chciał zostać dłużej na stronie i zajrzał do pozostałych wpisów. Na pewno pomocne będzie linkowanie wewnętrzne. W treści wpisu blogowego zamieść odnośniki do innych tekstów, powiązanych tematycznie z tym obecnie czytanym. Zastanów się, na jakich frazach linkować, bo to kluczowe dla pozycjonowania strony.
Kolejny sposób na zachętę do dalszego eksplorowania bloga to przyciski na dole wpisu. W CMS WordPress, jak zapewne wiesz, wiele motywów ma wbudowane to rozwiązanie. Przycisk po lewej prowadzi do poprzedniego tekstu, a ten po prawej – do następnego (o ile istnieje, a obecny wpis nie jest ostatnim zamieszczonym). Wówczas użytkownik nie musi wracać na główną stronę bloga czy kategorii, aby przejść do kolejnych treści.
Interesującym rozwiązaniem jest też przedstawienie pod danym artykułem kilku propozycji podobnych wpisów. Da się to zrobić za pomocą dedykowanej wtyczki, np. Similar Posts czy popularnej Yet Another Related Posts Plugin
Od roku 2010 obserwuje się znaczący wzrost odwiedzin stron internetowych z urządzeń mobilnych. To zasługa rozwoju technologii i spopularyzowania smartfonów. Niemal każdy ma dziś w kieszeni urządzenie, z którego w dowolnym momencie może połączyć się z siecią i przeglądać ulubione blogi. Dziś, w zależności od regionu i czasu, obserwuje się blisko 50-procentowy udział urządzeń mobilnych w ruchu na stronach. Wygląda na to, że ta liczba nadal będzie wzrastać, kosztem wejść na witryny z desktopów.
Dla pozycjonowania i dla wygody użytkowników (UX) istotna jest więc responsywność Twojej witryny. Upewnij się, że firmowy blog dobrze wyświetla się zarówno na ekranie komputera, jak i smartfona. Sprawdź, czy nawigacja na urządzeniach mobilnych jest prosta i intuicyjna. Ważne, aby przyciski CTA były wystarczająco duże. Użytkownik nie powinien mieć problemu z ich kliknięciem w celu przejścia do kolejnego wpisu. Przyjrzyj się również temu, jak prezentują się artykuły na ekranie smartfonów. Czy są dobrze czytelne? Czy marginesy i odstępy zostały zachowane? Czy czcionki i wszystkie znaki wyświetlają się prawidłowo? Gdy o to zadbasz, użytkownicy będą chętniej odwiedzali bloga, korzystając z telefonu. Zwiększy się ruch na stronie, a pozycje w wyszukiwarkach będą wyższe.
Źródło: kwestiasmaku.com
Ostatnia kwestia, o której warto pomyśleć, to zapewnienie użytkownikom możliwości interakcji. Czytając określony tekst, człowiek odruchowo zastanawia się, z czym się zgadza, a z czym nie. Czasami po prostu może też uznać, że dany wpis był pomocny i chciałby podziękować za tę treść. Pozwól mu na to! Spraw, aby odwiedzający Twoją stronę mógł wyrazić swoje zdanie. Jak to zrealizować?
Na licznych witrynach sklepów online jest wprawdzie blog – ale bez możliwości komentowania. A gdyby tak oddać głos czytającym? Merytoryczna dyskusja w komentarzach to przecież cenny content, który może pomóc w osiągnięciu lepszych pozycji strony. Oczywiście warto pilnować, aby rozmowa była na temat i dotyczyła bezpośrednio danego wpisu.
Motywy WordPress zazwyczaj mają wbudowany własny system komentarzy. Czasem trzeba go nieco spersonalizować, np. dodać pole do wyrażenia zgody na przetwarzanie danych przez witrynę (zgodność z RODO). Gdy jednak wolisz skorzystać z zewnętrznego systemu, wymagającego posiadania konta i logowania się, wybierz np. Disqus (https://help.disqus.com/en/articles/1717053-what-is-disqus).
Udostępnianie wpisów w social media (SM)
Kiedy przeczytasz ciekawy artykuł, zapewne chcesz się nim podzielić ze znajomymi. Najlepiej, gdy da się to zrobić za pomocą kilku kliknięć. Wówczas nie trzeba kopiować ręcznie linka, przechodzić między kartami lub oknami i przeklejać go, np. na tablicę na Facebooku. Rozwiązaniem jest więc dedykowany dla stron internetowych i blogów plugin. Dzięki takiej wtyczce pod każdym wpisem pojawią się przyciski do udostępniania treści – np. na Twitterze, Pintereście, LinkedIn czy w innych sieciach społecznościowych.
Ciekawa jest też opcja okienka, wyskakującego na ekranie dotarciu do końca wpisu. Możesz wybrać, jak ma brzmieć wyświetlająca się w nim zachęta do podzielenia się artykułem i zdecydować, które przyciski do udostępniania w SM chcesz pokazać czytelnikowi. Taką możliwość daje m.in. wtyczka Social Share Icons & Social Share Buttons. Weź pod uwagę fakt, że treść udostępniana i polecana ma szansę na więcej odsłon, co poprawia efekty pozycjonowania.
Chcesz poprawić UX swojego bloga?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.