Czy zdarzyło Ci się szukać statystyk branżowych, bo akurat były potrzebne do artykułu, prezentacji albo jako argument w dyskusji? A może przed Tobą ważne decyzje biznesowe, przy których podejmowaniu takie dane mogą okazać się cenną wskazówką? Oto zestawienie, dzięki któremu nie będziesz już miotać się po sieci, szukając informacji. To także ściąga dla tych, którzy prowadzą sklep internetowy albo planują otworzyć własny e-commerce. Dane te mogą być także inspiracją do przeprowadzenia optymalizacji witryny, a także bodźcem do wprowadzenia zmian do obecnie realizowanej strategii marketingowej i sprzedażowej.
Zakupy w w internecie – rzut oka na statystyki
Zakupy w sieci robią prawie wszyscy. Pandemia i wynikające z niej obostrzenia przyspieszyły ten proces i to w perspektywie globalnej.
Jak podaje OptinMonster, 93,5% internautów na świecie kupuje produkty w sieci.
W skali globalnej do 2040 r. 95% zakupów będzie dokonywane dzięki e-commerce (Nasdaq).
46% polskich firm nie ma strony internetowej. Tymczasem aż 73% użytkowników deklaruje, że robi zakupy online (E-commerce Polska).
72% polskich użytkowników internetu kupuje w rodzimych e-sklepach (E-commerce Polska).
W 2026 roku wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce osiągnie wartość 162 miliardów złotych. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12% (PwC).
Jeśli jeszcze zastanawiasz się, czy biznes online ma sens, powyższe dane powinny pomóc Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Z perspektywy sprzedającego i kupującego. Aktualne statystyki e-commerce
Uważne obserwowanie zachowań użytkowników i zbieranie informacji na temat doświadczeń wynikających ze styku z marką to podstawy budowania strategii działania firmy. Dane te pozwalają skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów.
Średni współczynnik konwersji serwisów e-commerce to 2,86% (Invesp).
Najwyższy współczynnik porzuceń koszyka mają: odzież (40%), produkty z kategorii technologia (18%) i produkty do domu (16%) (OptinMonster).
OptinMonster podaje, że mobile ma najgorszy wskaźnik porzuceń koszyków spośród wszystkich urządzeń (78%). Następne są tablety (70%) i komputery stacjonarne/laptopy (67%).
Jedna trzecia internautów padła ofiarą oszustwa w sieci (Izba Gospodarki Elektronicznej). Zadbaj o to, by klienci czuli się bezpiecznie na Twojej stronie.
42% polskich konsumentów jest w stanie zrezygnować z danej marki po zaledwie jednym złym doświadczeniu (PwC).
56% respondentów wskazało jako najważniejszy powód, dla którego robią zakupy online, fakt, że mogą robić zakupy o każdej porze dnia (Statista).
Najczęściej wykorzystywaną na świecie metodą płatności są karty kredytowe – wykorzystywane w 53% transakcji (Kinsta).
A w Polsce 58% osób robiących zakupy w internecie płaci BLIK-iem (Tpay).
Jedna trzecia badanych przejedzie do innego e-sklepu, jeśli napotka problem w czasie zakupów online. Zrobi tak 45% przedstawicieli pokolenia Z i 71% reprezentantów generacji silver power (Izba Gospodarki Elektronicznej).
Dla 48% użytkowników przy podejmowaniu decyzji o zakupie liczą się opinie o sklepie (E-commerce Polska). Pozyskiwanie opinii i zarządzanie nimi jest więc kluczowe dla Twojego e-biznesu.
Strona internetowa to nie wszystko – ciekawe statystyki o social mediach i nie tylko
Witryna to podstawowy kanał komunikowania oferty i informacji o firmie. W dziesiejszym świecie to jednak nie wystarczy. Skuteczne działania prowadzone na przykład w social mediach to nieocenione wsparcie w realizacji celów biznesowych.
75% użytkowników nie zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania (Intergrowth). To dlatego warto pozycjonować swoją stronę.
Sklepy internetowe, które są obecne w mediach społecznościowych, mają średnio o 32% większą sprzedaż niż sklepy, które nie korzystają z social mediów (BigCommerce).
74% konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych polega na swoich sieciach społecznościowych (Kinsta).
56% użytkowników śledzi marki w mediach społecznościowych, aby przeglądać oferowane przez nie produkty (Kinsta).
86% osób sprawdza lokalizację firmy w Mapach Google (Intergrowth). Nie zapomnij więc zadbać o profil firmy w Google.
E-commerce rozwija się na naszych oczach, a klienci coraz częściej rezygnują z wizyt w sklepach stacjonarnych na rzecz zakupów online. Posiadanie witryny e-commerce nie zagwarantuje jednak sukcesu biznesowego. Tutaj liczy się atrakcyjna, wyróżniająca się oferta, intuicyjna w nawigacji strona internetowa i przemyślana strategia marketingu internetowego, która sprowadzi do e-sklepu klientów poprzez pozycjonowanie, Google Ads, Facebook Ads i content marketing.