Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces bardziej złożony niż pozycjonowanie standardowej strony internetowej. W jego zakres wchodzi o wiele więcej czynności niż tylko stworzenie treści i zbudowanie profilu linkowego. Poniżej prezentujemy najczęstsze błędy, które mogą się pojawić podczas budowy i pozycjonowania sklepu internetowego. Nasz poradnik pokaże, jakie są to błędy i w jaki sposób można je wyeliminować.
Raport dotyczący błędów indeksacji można znaleźć w Google Search Console. Pokazuje on wszystkie problemy związane z pobieraniem i indeksacją poszczególnych podstron, które mogą napotkać roboty indeksujące. Wśród przyczyn występowania problemów z indeksacją jest obecność tagów noindex na poszczególnych podstronach, błędy serwera czy też problemy związane z przekierowaniami i błędnymi adresami URL.
Najczęstszym powodem występowania tego rodzaju błędów są zmiany w strukturze URL podstron serwisu. Błędy takie mogą powstawać z kilku powodów:
Mapa strony to element, który znacznie ułatwia robotom Google zaindeksowanie poszczególnych podstron serwisu, ponieważ w tym miejscu znajdują się wszystkie podstrony wchodzące w skład serwisu.
Bardzo ważną kwestią jest aktualizacja mapy strony wraz z pojawianiem się nowych produktów i kategorii w sklepie, a także wskazanie sitemapy strony w pliku robots.txt, co ułatwi znalezienie jej przez roboty Google.
Meta title to jeden z najważniejszych parametrów, jeśli chodzi o SEO. Jest to tytuł strony, który widziany jest zarówno przez roboty Google, jak i użytkowników serwisu.
Parametr meta title wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google i na karcie domeny po wejściu na konkretną podstronę. Odpowiednio skonfigurowany jest kluczowy podczas procesu pozycjonowania, a nieodpowiednio ustawiony może znacznie zmniejszyć widoczność serwisu.
Innym często pojawiającym się błędem podczas pozycjonowania jest ustawianie identycznych tytułów na wielu stronach serwisu. Skoro wiemy już, że nie możemy mieć duplikatów i musimy ustawić indywidualne meta title, to musimy wyjaśnić, jak tego dokonać.
Oto 3 najważniejsze kwestie:
Kolejnym bardzo poważnym błędem przy pozycjonowaniu sklepów internetowych są duplikaty treści. Oznacza to, że identyczna zawartość tekstowa znajduje się pod wieloma adresami URL. Powielenie tego typu może występować zarówno wewnętrznie (w obrębie tego samego serwisu), jak i zewnętrznie (na innych serwisach). Unikanie powielonej treści jest stosunkowo proste, ponieważ wystarczy stworzyć unikalne treści.
Dodatkową kwestią jest duplikacja techniczna, która pojawia się, gdy ten sam produkt znajduje się pod różnymi adresami URL. Rozwiązanie problemu jest bardzo proste, wystarczy je przeredagować. Przede wszystkim należy pamiętać, aby produkty znajdujące się w wielu różnych kategoriach posiadały jeden adres URL.
Ukryte treści na stronie internetowej to obecnie jeden z najpoważniejszych błędów i jednocześnie przewinień, które mogą wystąpić na serwisie. Najczęściej ukrywa się je poza wyświetlanym obszarem strony lub maskuje, używając koloru tła. Tego rodzaju praktyki mogą spowodować nawet usunięcie strony z indeksu Google.
Kiedyś takie praktyki były bardzo popularne i skuteczne, jednak w obecnych czasach są niedopuszczalne przez Google. Jeśli nie chce się pokazywać dużej ilości treści na stronie, to rozwiązaniem problemu może być wyświetlenie części treści oraz przycisk „Więcej” lub „Czytaj więcej”, po którego kliknięciu pojawi się pozostała część tekstu.
Istnieją sytuacje, gdy na stronie może występować ta sama treść pod wieloma adresami URL i nie będzie można jej przeredagować. Takim przypadkiem może być na przykład desktopowa wersja strony oraz wersja mobilna, która będzie występowała pod różnymi adresami URL. Dla robotów Google będą to dwie różne strony mające identyczną treść.
Na szczęście rozwiązanie tego problemu nie jest skomplikowane i wystarczy jeden z adresów określić jako kanoniczny. Wskazany adres stanie się dla robotów Google tym, który należy indeksować i wskazywać w wynikach wyszukiwania.
Jeśli adres kanoniczny nie zostanie wskazany, to wówczas roboty Google same wybiorą jeden z adresów lub będą obydwa traktowały jednakowo, co może doprowadzić do problemów z indeksowaniem.
Dodatkowo, jeśli wskażemy konkretny adres kanoniczny, nie marnujemy zasobów robota Google, który poświęca swój czas tylko konkretnym, wartościowym adresom URL. Poza tym konsoliduje się linki zewnętrzne, które prowadzą do obu adresów URL.
W Google Search Console można sprawdzić, który adres jest kanoniczny.
Każdy adres internetowy powinien informować użytkowników, co się na nim znajduje, ponieważ to ułatwia im poruszanie się po stronie. Jednym z często spotykanych błędów przy optymalizacji sklepów internetowych jest pozostawienie domyślnego adresu URL po dodaniu produktu czy też kategorii.
Powoduje to, że w sklepie mogą powstawać podstrony mające URL w formie ciągu losowych znaków, co sprawia, że zarówno algorytmy Google, jak i użytkownicy nie zostają poinformowani, co znajduje się na konkretnej podstronie. Jednym ze sposobów tworzenia URL jest dodanie do URL kategorii, w której znajduje się produkt. Należy jednak pamiętać, że jeden produkt, nawet znajdujący się w kilku kategoriach, musi mieć tylko i wyłącznie jeden adres.
Dobrze ustawiony adres URL powinien wyglądać na przykład tak:
/plyty-glowne/socket-am4/plyta-glowna-msi-a520m-a-pro-am4-2ddr4/.
Dzięki temu roboty indeksujące będą poinformowane, co znajduje się na stronie, a użytkownikom będzie łatwiej korzystać ze strony.
Prędkość ładowania się strony internetowej to jeden z bardzo ważnych czynników, które mają wpływ nie tylko na samo pozycjonowanie, ale także na sprzedaż w sklepie. Jeśli poszczególne podstrony w sklepie ładują się wolno, istnieje duża szansa, że użytkownik zrezygnuje z jego przeglądania, a co za tym idzie – z dokonania zakupu.
Podstawowymi narzędziami do sprawdzania prędkości działania strony jest Page Speed Insights oraz GT Metrix. Dzięki tym narzędziom można nie tylko sprawdzić, jaka jest prędkość działania strony, ale także otrzymać podstawowe wskazówki, jak ją poprawić.
Wśród podstawowych sposobów na poprawienie prędkości strony może być zmniejszenie wielkości obrazków, zmiana serwera na wydajniejszy czy też zmniejszenie liczby ładowanych skryptów lub ich minimalizacja.
Dane strukturalne to elementy kodu, które sprawiają, że algorytmy Google lepiej rozumieją naszą stronę i są w stanie określić, co oznaczają poszczególne elementy znajdujące się na stronie. Dzięki temu istnieje szansa, że te elementy znajdą się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W przypadku sklepu internetowego będzie to np. cena, recenzja, nazwa poszczególnych produktów.
Jeśli dane strukturalne Schema nie zostaną wdrożone, nie będziemy mieli szansy na uzyskanie rozszerzonych wyników wyszukiwania, co będzie miało przełożenie na niższy CTR, czyli liczbę kliknięć w wyniki wyszukiwania konkretnego sklepu. Do sprawdzenia poprawności wdrożenia służy narzędzie Google Structured Data Testing Tool.
Bezpieczeństwo w przypadku sklepu internetowego jest bardzo ważne, ponieważ użytkownicy wpisują podczas zakupów bardzo wiele poufnych danych, jak np. imię, nazwisko, adres, dane karty kredytowej i wiele innych. Dlatego koniecznie należy wdrożyć certyfikat SSL odpowiadający za szyfrowanie danych. Co prawda nie jest to kluczowy element, jeżeli chodzi o pozycjonowanie (choć nadal brany pod uwagę jako czynnik rankingowy), ale brak certyfikatu bezpieczeństwa może mieć duże znaczenie dla użytkowników, którzy poczują się mniej bezpiecznie podczas zakupów w sklepie internetowym.
Nie trzeba mieć najdroższego certyfikatu. Wystarczy, żeby był on na poziomie podstawowym.
Obecnie bardzo wielu użytkowników podczas dokonywania zakupów korzysta z urządzeń mobilnych. W związku z tym, jeżeli nie zadba się o optymalizację na tego rodzaju urządzeniach, nie tylko pozycje będą gorsze, ale także trzeba liczyć się z realną możliwością stracenia przychodów. Jeśli strona źle działa na urządzeniach mobilnych, może to powodować co najmniej kilka problemów:
Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem dotyczącym przystosowywania sklepów internetowych pod urządzenia mobilne są responsywne wersje strony. Witryny wykonane w ten sposób powinny poprawnie wyświetlać się na wszystkich urządzeniach.
Dodatkowo należy pamiętać, że od 2021 roku domyślną indeksowaną wersją strony jest wersja mobilna, dlatego też zawsze warto ją wdrażać. Stan mobilnej wersji strony można sprawdzić w narzędziu Mobile Test Friendly.
Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne – jeśli go zabraknie, roboty i użytkownicy będą mieli problem z poruszaniem się po serwisie. Może to spowodować zarówno straty pod kątem zarobku, jak i problemy z indeksacją.
Planujesz migrację sklepu lub zmianę domeny? Jeśli tak, musisz bardzo uważać. Jeżeli migracja serwisu zostanie wykonana w sposób niepoprawny, możesz narazić się na spore straty widoczności oraz zarobków. Przy migracji strony internetowej nie można się spieszyć. Lepiej, aby trwało to dłużej, niż miały pojawić się błędy w pozycjonowaniu sklepu internetowego.
Bardzo istotną kwestią jest pasująca struktura adresów URL lub wykonanie odpowiednich przekierowań 301. Linki wewnętrzne, adresy URL i inne elementy istniejące na stronie muszą prezentować się tak jak przed migracją.
Google oczywiście musi widzieć wszystkie podstrony, które chcemy pozycjonować – strony produktów, kategorii, stronę główną i wiele innych wartościowych podstron.
Jednak w sklepach internetowych znajdują się też strony, które nie muszą być indeksowane, na przykład regulaminy, polityka prywatności i wiele innych. Można oznaczyć je za pomocą tagu „noindex”, który sprawia, że roboty Google będą je pomijać.
Pozycjonowanie sklepu internetowego ma za zadanie nie tylko uzyskanie widoczności serwisu i jego pozycji w wynikach wyszukiwania, ale przede wszystkim wygenerowanie ruchu i sprzedaży.
Dlatego też można spotkać się z usługami typu SXO, które są połączeniem pozycjonowania serwisu z optymalizacją pod kątem doświadczeń użytkowników i użyteczności. Dzięki wdrożeniu porad z tego zakresu strona będzie się także lepiej prezentowała na urządzeniach mobilnych.
Które elementy mogą mieć wpływ na interakcję użytkowników ze sklepem?
Dzięki temu, że strona będzie zoptymalizowana pod kątem UX, można wydłużyć czas, który użytkownik spędzi na stronie, a co za tym idzie – szansę na dokonanie przez niego zakupu.
Techniczne błędy dotyczące SEO mają znaczny wpływ na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania, a tym samym na ruch i sprzedaż w sklepie internetowym. Odpowiednia optymalizacja strony pod kątem technicznym może być więc kluczowa dla sukcesu sklepu internetowego. Dlatego nie można zapominać o odpowiednich adresach URL, UX, UI, certyfikacie SSL, odpowiednim linkowaniu wewnętrznym i wielu innych wskazanych powyżej aspektach.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.