Czym właściwie jest strategia pozycjonowania? To złożony proces planowania i wdrażania działań optymalizacyjnych w celu poprawy pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Wymaga zidentyfikowania słabych i mocnych stron witryny, wskazania kierunku dalszego rozwoju oraz oceny dotychczasowych postępów. Stworzenie planu SEO umożliwia więc szybsze reagowanie na ewentualne błędy i niesatysfakcjonujące wyniki. W dłuższej perspektywie pozwala zaoszczędzić czas potrzebny na pozycjonowanie, a także zwiększyć produktywność i wskaźnik ROI.
W pierwszej kolejności warto określić budżet, który zostanie wykorzystany na proces pozycjonowania oraz czas przeznaczony na prace optymalizacyjne prowadzone na danej stronie www. W przypadku współpracy z profesjonalną agencją marketingową konieczne jest również wskazanie okresu zawarcia umowy na kampanię SEO.
Tworząc strategię pozycjonowania, nie można pominąć takich aspektów jak:
Warto także określić planowane efekty prac oraz skupić się na właściwej strukturze serwisu, optymalizacji poszczególnych podstron czy analizie słów kluczowych.
Ostateczny kształt strategii SEO zależy m.in. od rodzaju strony. Inaczej w procesie pozycjonowania podchodzi się do sklepów internetowych, a inaczej do serwisów ofertowych. W pierwszym przypadku najważniejsza jest optymalizacja poszczególnych kategorii, logiczna struktura strony oraz unikalne opisy produktów. Natomiast w drugim liczy się przede wszystkim wartościowa treść zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych, atrakcyjna dla odbiorców. Równie ważny jest budżet przeznaczony na realizację strategii SEO. Im większymi środkami finansowymi dysponuje firma, tym większy zakres prac może wykonać agencja marketingowa.
Punktem wyjścia do ustalenia strategii SEO jest również historia pozycjonowania witryny. Należy ocenić, czy działania optymalizacyjne prowadzone w przeszłości były adekwatne czy raczej nieprofesjonalne i nieprzynoszące żadnych efektów. Audyt witryny wykaże mocne i słabe strony serwisu, dzięki czemu będzie można przystąpić do niezbędnych modyfikacji i poprawek.
Krok 1: Przygotowanie zespołu na zmiany
Przed rozpoczęciem budowania strategii SEO warto upewnić się, że każdy członek zespołu rozumie sens pozycjonowania strony internetowej. Dzięki temu będzie mógł aktywnie wspierać wdrażanie przygotowanego planu. Dlatego na samym początku należy poinformować pracowników o konieczności przeprowadzenia działań optymalizacyjnych oraz przedstawić korzyści wynikające z procesu (np. poprawa pozycji witryny w rankingu, wizerunek eksperta w branży, zdobycie linków z wartościowych źródeł itp.). Dobrym pomysłem jest także przedstawienie case studies obrazujących skuteczność strategii SEO.
Krok 2: Zdefiniowanie grupy docelowej
Aby zwiększyć efektywność procesu pozycjonowania, konieczne jest określenie odbiorców, do których witryna ma dotrzeć dzięki marketingowi internetowemu w wyszukiwarce. Grupa docelowa powinna być możliwie najwęższa i scharakteryzowana poprzez: przybliżony wiek i płeć, zainteresowania, najczęstsze problemy, z którymi się zmaga, zachowania w sieci oraz oczekiwania względem produktów lub usług (cena, jakość).
Krok 3: Audyt strony www
To kolejny niezwykle ważny etap tworzenia strategii SEO. Analiza witryny pod względem technicznym pozwala wskazać obszary, w których strona radzi sobie gorzej i wymaga ulepszenia. Audyt obejmuje więc takie elementy jak: szybkość ładowania, mapa strony, plik robots.txt, meta title i meta descriptions, optymalizacja adresów URL, duplikaty treści, strony 404, wdrożenie przekierowań i adresów kanonicznych, certyfikat SSL, dostosowanie do urządzeń mobilnych, struktura linków wewnętrznych i inne. Naprawa zidentyfikowanych błędów to fundament dalszych działań ujętych w strategii SEO oraz szansa na wyższą pozycję w wyszukiwarce.
Krok 4: Analiza słów kluczowych
Przygotowanie listy najważniejszych fraz ułatwia pozycjonowanie strony – pomaga robotom Google zrozumieć treści i zakres tematyczny witryny. Dobór odpowiednich słów kluczowych to także szansa na osiągnięcie wysokich pozycji w płatnych i organicznych wynikach wyszukiwania, jak również podstawa do stworzenia wartościowego contentu, który odpowiada na zapytania i potrzeby odbiorców. Analiza wyrażeń umożliwia zidentyfikowanie trendów w danym sektorze oraz poznanie oczekiwań klientów.
Na tym etapie ważna jest także analiza konkurencji pod kątem słów kluczowych. Należy sprawdzić, kto zajmuje pozycje w TOP10, jaki rodzaj treści pojawia się na daną frazę oraz w jaki sposób konkurencja optymalizuje konwersję.
Krok 5: Planowanie treści na stronie
Na tym etapie należy zastanowić się, jakie działania podjąć, aby stworzyć jeszcze bardziej przydatny content dla użytkowników oraz wyróżnić witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania. Efekty strategii SEO można poprawić poprzez: stosowanie języka korzyści, zadbanie o przejrzystą strukturę tekstów (nagłówki, akapity, punktory, wyboldowania), stosowanie fraz kluczowych w naturalnej i odmienionej formie czy systematyczne aktualizowanie starych treści. Warto także stworzyć listę tematów publikowanych w regularnych odstępach czasu w postaci: artykułów blogowych, opisów produktów i kategorii, artykułów eksperckich, postów w social mediach itp.
Krok 6: Strategia link buildingu
Pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących stanowi jeden z najważniejszych czynników rankingowych w pozycjonowaniu. Wysokiej jakości odnośniki to takie, które pochodzą ze stron o wysokim autorytecie dla Google. Ich źródeł jest naprawdę wiele. Aby zapewnić witrynie naturalny i zróżnicowany profil linkowania warto publikować artykuły sponsorowane i gościnne, a także wykorzystać media społecznościowe do popularyzacji strony www i zwiększania ruchu.
Krok 7: Struktura linków wewnętrznych
Dlaczego jest tak ważna? Determinuje czas przebywania użytkowników na stronie, wpływa na nawigację w witrynie oraz pomaga robotom Google prawidłowo indeksować zawartość serwisu. Na tym etapie warto pamiętać o kilku zasadach:
Umiejętnie stworzona sieć linków wewnętrznych sprawia, że użytkownik intuicyjnie przechodzi do kolejnych interesujących go podstron, spędzając znacznie więcej czasu na stronie. Dzięki temu poprawiają się statystyki (np. współczynnik konwersji), a witryna ma szanse zająć wyższą pozycję w rankingu wyszukiwarki.
Krok 8: Raportowanie
Jednym z najważniejszych etapów jest ustalenie miarodajnych wskaźników, które służą do analizy i oceny strategii SEO. Nie tylko wskazują aktualne wyniki, ale także pozwalają na czas wdrożyć niezbędne działania korygujące i naprawcze. Na ich podstawie agencja marketingowa przygotowuje raport dla klienta, uwzględniając liczbę wejść na stronę, ilość słów kluczowych widocznych w wyszukiwarce, współczynnik konwersji oraz inne cele biznesowe klienta.
W zależności od celu działań optymalizacyjnych realizowanych przez daną firmę, specjaliści SEO będą wykorzystywać różne narzędzia oraz w odmienny sposób realizować poszczególne etapy procesu pozycjonowania. Oto najpopularniejsze strategie pozycjonowania:
Każde z tych działań może wpływać na wzrost sprzedaży oraz ogólną widoczność marki w internecie.
Starannie opracowane i realizowane prace optymalizacyjne niosą ze sobą wiele zalet. Jak już wspomniano, pozwalają osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów. To jednak nie wszystko! Strategia SEO wspiera promowanie produktów i usług w różnych kanałach dotarcia do użytkowników oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Umożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji oraz optymalizację kosztów pozycjonowania.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.